Sidor

fredag 9 mars 2012

Ljuvlig dag i Myrtos



Ännu en ljuvlig dag på Kreta. Den sista innan jag åker hem i morron. Idag följde jag med dottern till hennes skola där hon undervisar en 3-4:a. Hon jobbar i byn Myrtos (eller Mirtos) som ligger ca 15 km väster om Ierapetra, en helt underbar liten by vid havet.

Skoldagen börjar med sedvanlig morgonbön på skolgården. Man läser Fader vår, gör korstecken och sjunger en sång och sen går man till sitt klassrum. Dotterns klass består av tio barn och av dessa är det bara två som har grekiska föräldrar, de andra har rötter i Albanien, Tyskland, England, Holland, Italien. Jag var med på ett par lektioner och berättade lite om Naousa och om Sverige och sen blev ett samtal om våra olika länder. Vad de visste om Sverige? Jo, Zlatan förstås...

Här är utsikten från skolgården.

Sen strosade jag runt i byn ett par timmar. Stranden sägs höra till de bästa i området och jag återkommer gärna när det är badväder.

Det mesta är fortfarande stängt längs med strandpromenaden.

Men ETT kafè höll öppet och där drack jag färskpressad apelsinjuice.Av lokalt odlade apelsiner!


För byn har stora odlingar av både apelsiner och citroner. Gissa om det doftade gott där...


Efter skolans slut åkte vi vidare uppåt bergen, till byn Viannos. Där skulle vi ha träffat min bloggvän Marina - om det nu inte slumpat sej så att hon åkte till Sverige samtidigt som jag kom till Kreta...Men vi tog en promenad längs huvudgatan och insöp lite atmosfär. Hoppas vi kan träffas en annan gång!

Vägen tillbaka till Ierapetra bjöd på många fantastiska vyer. Man kan bara inte se sej mätt...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Din dotter behöver således en bil för att ta sig till och från jobbet? Inte det billigaste precis.
Vilka underbara vyer, och jag minns hur ljuvligt citronblom doftar.
Nästan synd att du måste åka hem, du har verkligen haft en härlig liten resa!
h. Inga-Britt

Inget nytt under solen sa...

Så ljuvligt vackert de bor!!

Eva in Athens, Greece sa...

Åh så fin by, Myrtos!

Grekland nu sa...

Inga-Britt - Det är sant att det kostar pengar att åka bil till jobbet varje dag, och särskilt på Kreta där bensinen nu ligger på 1,875 euro per liter. Men hon har tur och samåker med två av de andra lärarna så de delar på kostnaden. Och jag hade gärna stannat ett tag till...
Birgitta - Ja, det är fint. Det är nog kombinationen hav och berg som gör att det är fint på hela Kreta.
eva - Ja, där skulle jag lätt kunna tillbringa en semestervecka i sommar!

Marina pa Kreta sa...

Den vita pricken på första bilden av Viannos är rök. Rök från olivkvistar. Jag skulle också behöva beskära olivträd nu. Få vara där. Och inte så långt bort från allt jag älskar...
Synd att vi inte kunde träffas.
Kram!

Grekland nu sa...

Marina - Oj, den där röken hade jag inte ens sett på bilden! Jag förstår att du är där i dina tankar. Det verkar vara en ganska torr växtlighet i omgivningarna, man jag antar att olivträd trivs där. Nästa gång måste vi försöka se till att vi kan träffas!