Sidor

söndag 15 april 2012

Uppståndelse


Uppståndelsen är ett faktum. Tillsammans med miljontals greker i hela världen var även vi i kyrkan vid midnatt och såg det "heliga ljuset" tändas och snabbt spridas till alla. Vi hörde kyrkklockorna dåna över stan, fyrverkerierna smälla och prästerna mässa de glada orden "Χριστός Ανέστη", Kristus är uppstånden. Sen kindpussades vi till höger och vänster och knackade de medhavda äggen med varann.

Och med hjälp av en liten lykta gick vi hem genom stan utan att det heliga ljuset slocknade, för att sen tända den lilla oljelampan där hemma. (Ljuset kommer från gravkyrkan i Jerusalem och transporteras med flygplan till Grekland, sen sprids det vidare till alla församlingar). Helst ska det nu hållas brinnande i 40 dagar, fram till Kristi himmelsfärd. Fast det har jag aldrig lyckats med, det brukar slockna redan efter ett par dar.

Bordet var dukat för barn och syskonbarn med respektive och vi åt påsksoppa (majiritsa) som jag gjort på kyckling och svamp (inga inälvor kommer över min tröskel!) och massor med färsk lök och dill. Vi knackade ännu fler ägg och skålade för att livet segrat och för vår egen hälsa.

Och sen, vid 3-tiden, gick några av ungdomarna ut för att fortsätta firandet med sina kompisar. De kom hem nu på förmiddan när vi andra vaknade...No comments.

Något grillat lamm blir det inte idag, istället blir det fläskkött i ugnen med "kremmydaki", dvs färsk lök i stor mängd. Typisk påskdagsmat här i Naousa. Nä, nu måste vi ut i naturen och promenera! För trots alla dystra prognoser så skiner faktiskt solen idag.

6 kommentarer:

eija sa...

Αλίθος Ανέστη!
Jag är ingen ortodox, men det är i alla fall härligt att önska er GOD PÅSK så här :).
Efter fyra veckor till Samos!! Spännande!

Anonym sa...

Beundransvärt hur folk orkar vaka!
Och jag hoppas verkligen att önskningarna om god hälsa ska infrias!
h, Inga-Britt

Äventyret framtiden sa...

Jag tycker att allt verkar så mycket mera äkta hos er än här när det gäller påsktraditioner och kyrklighet...kanske jag har fördomar, men inlevelsen känns ända hit.Jag blir varm inombords..
Önskar också glad påsk och god hälsa!

Karin

anneli sa...

Visst är påsktider fantastiska här!
Ha en fortsatt god påsk!

Grekland nu sa...

eija - Jag är inte heller ortodox, men visst får vi önska varann en god och glad påsk i alla fall! Och Samos om fyra veckor låter HÄRLIG!
Inga-Britt - Precis, så tänker jag också ibland. Även personer i hög ålder orkar vara uppe halva natten, det skulle aldrig gått i Sverige. Och vi hoppas alla på god hälsa!!
Pettas - Vet inte om det är mer äkta, men kyrkligheten eller tron är en viktig och naturlig del av livet och traditionen hos väldigt många greker. Och det gäller särskilt påsken, då deltar även personer som nästan aldrig går i kyrkan annars. Och det är kanske det som gör att det känns så bra att få vara med. Tack för dina önskningar!
Anneli - Tycker precis som du, ha det gott!

Eva in Athens, Greece sa...

Kul att ni där tar med er de röda äggen ut!