Sidor

fredag 22 juni 2012

Glad midsommarfredag!


En glad och god midommar önkar jag alla er som firar det idag!

Själv har jag inte firat på 18 år, så jag minns knappt hur det var. Men den här midsommarstången får stå på bordet idag i alla fall.  Mina finaste midsomrar hade jag nog i tonåren när familjen brukade åka till Rättvik. Kyrkbåtar, härbren, utsikt över Siljan, folkdräkter, folkmusik - tala om svensk midsommar...

Så det är en vanlig fredag idag. Men ändå extra rolig, för ikväll får vi besök från Sverige. Tre goda vänner från Stockholm kommer förbi och sover en natt.

Och sen är det ju MATCH idag. Den match som alla talar om här i Grekland. David mot Goliat. Grekland mot Tyskland (i fotbolls-EM alltså). Och denna match har fått både symboliska och politiska dimensioner. SvD Näringsliv har en bra artikel om det hela. Det är nu grekerna vill visa att, ok, de kanske inte har pengar, MEN de kan minsann spela fotboll!! Så ikväll kommer landet att stå stilla så länge matchen pågår och jag kan bara föreställa mej vad som händer här om Grekland gör måååål...Tyskland är överlägset som lag, säger dom som vet, men Grekland kommer att satsa allt, det är ett som är säkert. Så den här matchen måste nog till och med jag kolla lite på, i alla fall med ett halvt öga.

Dessutom har landet fått en regering, bestående av 39 ministrar och viceministrar. En manlig teknokratregering. Bara TVÅ kvinnor lyckades man få med - dåligt. Regeringen stöds alltså av tre partier, Nea Demokratia, Pasok och Demokratisk vänster, men i praktiken kommer den att styras av trojkan. Låt oss hoppas på det bästa, mer kan vi inte göra just nu.

1 kommentar:

anneli sa...

God midsommar till dig och familjen!
Midsommaren här känns ju inte som hemma i Sverige men vi äter lite sill och färskpotatis .
Tyvärr drabbades vi också av stora bränder vilka nu är släckta,tack och lov!