Sidor

torsdag 14 juni 2012

Valtemperaturen på stan

Ett nytt parlamentsval närmar sej i Grekland. På söndag är det dags - igen - för det grekiska folket att säga sin åsikt om vilka partier som man vill ska försöka leda landet ur krisen. Men uppgivenheten är stor, liksom rädslan för vad som kommer att hända. Ska man kunna hålla sej kvar i EU? Eller är landet på väg mot kollaps?

Igår - i den förfärliga värmen - pratade jag med folk på stan. Det som dominerar  i alla samtal är hopplösheten, oron, rädslan. Men flera personer som inte röstat på flera år sa att nu gäller det, nu ska jag rösta, nu kan vi inte sitta i soffan längre.. Annars märks inte valet mycket på gatorna. Valtemperaturen är inte alls lika hög som värmeböljan. Några enstaka valaffischer sitter här och där. De stora partiernas ledare håller nu sina sista tal, ikväll är det dags för Tsipras och i morgon Samaras.

På kvällen var jag på bokklubb i SWEA. Alltid kul att prata om böcker man läst! Och särskilt på svenska.

Sen blev det en promenad genom Plaka och Monastiraki. Den upplysta akropolisklippan ligger där, lika oemotståndligt vacker som alltid, oberoende av politisk och ekonomisk kris. En av de kvinnor jag intervjuade på förmiddan sa att "jag älskar mitt Grekland, dess kultur och historia, men tyvärr håller det på att förstöras av odugliga politiker"...

4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det som alltid slår mig när jag läser dina inlägg om Grekland och situationen som är, är att du står så rak, mitt i det hela. Konstaterar att så här är det rent politiskt, men Grekland är någonting helt annat än detta. Grekland är värme och kärlek med ett folk som blöder för tillfället. Hoppas, hoppas att försynen vill något annat än att Grekland skall förstöras av idiotiska ledare.

Karin

Anonym sa...

Hela Europa är inblandat i detta, inte bara Grekland har odugliga politiker. När politiken styr ekonomin blir det väl så här.
Läste f.ö. nyss en trevlig artikel i Hufvudstadsbladet skriven av dig.Förmedlar tidningarna material mellan sig eller hur fungerar detta?
h. Inga-Britt

Grekland nu sa...

Tack snälla Pettas för dina fina ord! Det är precis så jag känner. Nu är det bara att hoppas att det kan reda ut sej så småningom, kram!
Inga-Britt - Men det är ju fantastiskt!! Världen är så liten...Detta reportage har varit infört i en svensk tidning för flera år sen, men nu sålde vi det till Hufvudstadsbladet. Kul att du läste det!!

Steve sa...

Den upplysta akropolisklippan inger hopp. Tycker jag som ändå bara ser den på bild. Den kommer alltid att ingå i min bild av Grekland, oavsett vad som händer.