Sidor

tisdag 18 september 2012

Medicinjakten är över - för den här gången

Min medicinjakt tog slut igår. För den här månaden i alla fall.

Men att sjuka personer ska behöva leva med oron över om livsviktiga mediciner kommer att finnas eller ej, eller om man ska behöva punga ut med hundratals euro för att få den, är grymt och omänskligt. Denna situation visar tydligt på den sociala nedrustning som pågår och som nog tyvärr inte nått botten än.
Och anledningen till att det blivit så här är förstås att staten inte har tillräckligt med pengar. Eller prioriterar fel, vad vet jag. Ska försöka förklara vad som hände i mitt fall. (Illustrerar med en bild på en vild cyklamen som vi såg idag)

Normalt får jag alltså mina cytostatikatabletter när jag var tredje vecka besöker sjukhuset Papageorgiou i Thessaloniki. Jag får dom utan kostnad från sjukhusets apotek. Och hittills har det fungerat utan problem. Men förra gången fanns ingen medicin. "Du får försöka på något av EOPPYs apotek", sa personalen. EOPPY är alltså den statliga försäkringskassan som alla numera tillhör och de har bara ett fåtal apotek i hela landet, varav två i Thessaloniki. Alla andra apotek är privata och de får normalt inte sälja den här typen av medicin.
 Nästa dag prövar jag med att ringa till 3-4 andra stora sjukhusapotek i Thessaloniki, ingen medicin. Sen ringer jag till EOPPYs apotek - ingen medicin där heller. Jag kollar på vårdcentralen (IKA) i Naousa och Veria och dom säger att jag kan  beställa medicinen men det kommer att dröja sex veckor innan den kommer...Då går maken till ett privat apotek - och visst, på ett par timmar kan jag få min medicin! MEN, då måste jag komplettera mitt recept med en stämpel från EOPPYs apotek att de har brist på den, annars får de inte ge ut den.
Så i onsdags fick jag åka tillbaka till Thessaloniki för en stämpels skull. Jag går till apoteket som ligger centralt på Plateia Aristotelous, men "nej, vi får inte stämpla här, du måste åka till det andra apoteket i Toumba". Slänger mej i en taxi, åker dit och får stå i kö för stämpeln som intygar att det är brist på just denna medicin och sen i kö för en stämpel från en kontrollant. Och när jag säger till kontrollanten att medicinen inte finns, så svarar hon uppgivet "är det nånting som finns numera...?"

Ok, nu hade jag fått alla stämplar. Och medicinen fanns på det privata apoteket i Naousa. MEN, nästa problem var att apotekarna förra veckan strejkade och gav inte kunderna den subvention de har rätt till (utpressning mot staten eftersom de i sin tur inte får betalt från staten), och det betydde att jag skulle få betala 330 euro för min medicin... Visst, det sägs att man ska få dessa pengar tillbaka från försäkringskassan, men vem tror på det! Jag hade tabletter tills på måndag så jag gick som på nålar, skulle strejken upphöra innan dess? Och kors i taket, jag hade sån tur att strejken upphörde i helgen - och jag fick medicinen i måndags utan att betala...Puh!

Och varför hade inte sjukhusen och de statliga apoteken nån medicin, då?? Jo, läkemedelsföretagen vägrade förse dem medicin eftersom de inte får betalt som de ska från staten, förstås. Embargo kallas sånt. Och mitt i rävsaxen sitter vi som är sjuka och helt oskyldig till detta spel.

Så ligger det till. Men idag skiner solen igen efter regnen och vi har suttit ute och ätit glass. För att lätta upp den eländiga texten har jag illustrerat med några konstverk från den vernissage vi var på häromdan (med amatörkonstnärer från Naousa). Snart blir det laxsoppa och nyfångad forell från floden (tack Irini!)!

8 kommentarer:

Musikanta sa...

Skönt att du slapp att betala. Men du får väl åka hem till Sverige ett tag och bunkra...
Väldigt fina tavlor - mosaik + måleri på den sista, eller?

Taina sa...

Ojoj det låter ju helt otroligt! Bra att du fick dina mediciner till slut.

Anonym sa...

Tur att det lyckades till sist!
Vi får hoppas att medicinen finns i sjukhusets apotek nästa gång, det här är ju helt otroligt! Fortsätter det så här behövs minsann ingen ättestupa(som ju lär vara en myt)!
God fortsättning önskar
Inga-Britt

Ingrid sa...

Det var bra att du skildrade hur systemet är när man behöver medicin här i Grekland så folk får en aning hur dåligt ställt det är just nu med det hela sociala nätet. Jag tror att folk utomlands som läser din blogg kan inte riktigt fatta det hur stor byråkratin är i landet. Jag behöver själv medicin, men inte så livsviktig som din, så jag vet hur det är. Man får helt enkelt inte bli sjuk de närmaste åren. Man blir förbannad och ledsen på samma gång hur ett land kunde styras så, men det ligger i deras kultur och natur. Det bara är så. Det är synd om de ärliga människorna för det finns även sådana, än om man inte skulle kunna tro det. Eller hur?
De fina bilderna piggade upp lite.

Monica P sa...

Vi som bor här som pensionärer men betalar skatt i Sverige känner att vi har det lite säkrare-så länge detta funkar- för IKA skickar räkningen till Sverige för vård. Så ska det alltså fungera, men jag vet inte hur det går till i verkligheten. Min man har fått sin cytostatika gratis från sjukhuset på Rodos- (just nu behöver han den inte, snart halvårskoll...)
Men undrar när det ska bli "normala" förhållanden här igen-för nu är det verkligen tufft för många.

Grekland nu sa...

Musikanta - Hm, bunkra medicin i Sverige, det tror jag knappast går, i alla fall inte den här sorten. Och den sista tavlan är i mosaik, liksom även den med Madonnan. Visst är de fina!
Taina - Ja, det är en smått galen historia, men jag är glad jag slapp betala till sist.
Inga-Britt - Ja, det hoppas jag verkligen. Och du har rätt, fortsätter det så här så är vi snart av med både gamla och sjuka...
Ingrid- Nej, det bästa vore förstås att hålla sej frisk! Men jag har egentligen inga klagomål över hur det har fungerat hittills, men nu har det börjat braka åt skogen. Och självklart finns det många ärliga människor, men ibland undrar man hur dom som styr är funtade.
Monica - Jag har försäkring genom min man som är statligt anställd så jag och hela familjen har haft fri sjukvård hela tiden, men nu har det förändrats om man går till en privat läkare, då måste vi betala 20 euro. Och all medicin på sjukhusen har förstås varit gratis också. Men det här med att man håller inne mediciner som en sorts protest känns inte bra för det drabbar bara de sjuka och svaga.

Eva i Tyresö sa...

Måste du verkligen äta cytostatika konstant????
Ja vi förstår att Grekland krisar.
Alla blir ju helt utlämnade....och försvarslösa.

Så bra du skriver, Jag förstår...
Kram

Grekland nu sa...

Eva - Ja, mer eller mindre. Var tredje månad görs kontroller som avgör vilken medicin jag ska få. Och landet krisar, helt klart, och dess människor också. Synd på ett land som är så rikt på så mycket!