Sidor

tisdag 11 september 2012

Musikalisk helg - och platt fall

En fullspäckad och ytterst trevlig helg är till ända. Fullt upp, men med enbart roliga saker. Och då orkar man ju nästan hur mycket som helst.


I lördags kväll sjöng vår kör i byn Kassandreia, som ligger på Chalkidikis första "ben". Där har man varje sommar olika evenmang som kallas för Kassandromena. Vi deltog tillsammans med en kör från Volos och den kör från Kassandreia som stod för kallelsen och vi sjöng på det lilla fina torget. Extra kul var det att min svenska väninna E-B är med i Kassandreias kör, så vi var två svenskar på plats.

Efter sjungandet bjöds vi på mat. Snabbt som ögat dukades det fram bord och vi fick mat, dryck och kakor som körmedlemmarna lagat. Halv tre på natten var vi hemma igen, efter två och en halv timmes bussresa.

Söndag förmiddag träffade vi svenska vänner på besök i Naousa. Det blev kaffe på voltan, en utställning med tavlor av konstnären Skooper (motiv från gamla Naousa) och mycket prat om vad som hänt sen sist.

Och på kvällen var det dags för konsert igen. Den här gången på utomhusteatern i Naousa. Det var ett evenemang som ordnades av ett "jordbruksparti" och innehöll diverse saker: föredrag, musik och dans. Bland annat pratade maken om stjärnorna och vi sjöng.

Men nu är det platt fall tillbaka i den hårda grekiska verkligheten (för den består ju tyvärr inte bara av sång och glam, trots att man försöker intala sej det ibland), utan också av ekonomisk kris och ett samhälle i nedrustning. Var hos doktorn igår och fick recept på min cytostatika som jag tar hemma. Och sen dess är jag på jakt - medicinen fanns inte på sjukhuset och inte på andra sjukhus heller som jag ringt till. Jag har varit i kontakt med EOPPY som är den ansvariga myndigheten, men ingen vet när medicinen kommer. De tabletter jag har räcker i sex dagar till...Tyvärr är detta en situation som många sjuka i Grekland just nu upplever, och det känns minst sagt bedrövligt.

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Livet i Grekland numera är precis som en berg och dalbana, den ene minuten är det roligt och den andre minuten kommer det verkliga livet fram igen.
Regeringen har minsann en svår knut att lösa när det gäller hälsosystemet i landet. Ibland går det rent åt "helvetet" mellan regeringen och apotekarna. Som du skrev i tidigare inlägg så börjar hösten nu med strejker så det är inte alltid lätt att hålla humöret uppe än om man försöker.
Jag kan bara önska dig att du verkligen har turen att hitta dina mediciner någonstans.
Hälsningar från Ingrid i Florina med fortfarande ett någorlunda fint väder.

Anonym sa...

Men så förfärligt! Är det nu som man har läst, att apoteken inte har råd att köpa in mediciner?
Borde man inte kunna beställa nånstans? Folks liv och hälsa får inte sättas på spel på detta sätt.
Lycka till i jakten!
h. Inga-Britt

Anonym sa...

Regeringen kan vi låsa in i en gammal jordkällare i norra norrlands inland och sedan kasta bort nyckeln, där gör de förhoppningsvis mindre skada. *andas djupt*

Är det inte så att ett recept som skrivits ut i ett EU land är giltigt inom hela EU? Jag har för mig att jag har läst något sådant. I så fall kanske du kan lösa det hela med hjälp av någon svensk kontakt? Om det skulle krisa alltså. Jag håller tummarna för att det löser sig. Hälsningar M

Marina pa Kreta sa...

Jag önskar att du kunde leva på de lyckoendorfiner musiken ger dej och slippa medicinering.

Vad bra att dottern fått en tjänst för det nya läsåret.
Rethymnon är mysigt. Allt är på promenadavstånd.

För sonen i Sverige håller jag tummar och tår!
Har ju själv gjort precis samma grej!
Berätta gärna mer om hans "resa".

Andre sonen icke att förglömma. Lycka och välgång till honom med.

Kram från ett blåsigt Kreta!



Grekland nu sa...

Ingrid - Haha, en berg-och dalbana, det kan man verkligen säga...Jag försöker hålla mej där uppe på toppen så länge jag kan, men ibland får man göra ett dyk ner. Nu verkar det som om jag kommer att få tag på medicinen via ett vanligt apotek, problemet är nu att jag måste betala den dyrt pga den pågående strejken - om den inte avblåses före måndag.
Inga-Britt - Ja, det är förfärligt och det är många som är drabbade. Tror problemet ligger i att läkemedelsföretagen inte vill leverera till sjukhus och apotek på grund av de inte får betalt från staten. Staten är redan skyldiga en massa pengar, både till sjukhus och apotek.
M - Håller med dej, jag hjälper gärna till att låsa in dom...:) Det där med att ett recept i EU skulle gälla i hela Europa har jag inte hört talas om, det måste jag nog kolla upp! Tack för dina tummar!
Marina - Det önskar jag också - musiken är förunderlig. Jag glömmer alla problem när jag är på körövning. Och Rethymnon verkar fint - ska dit nästa vecka för att undersöka på plats. Och sonen i Sverige ska på första jobbintervjun i morgon, tror han har ganska goda chanser eftersom företaget drivs av en bekant till oss. Kontakter är inte dumt! Och lillen pluggar och tentar just nu. Ha det bra, kram!

Åsa sa...

Usch, samma sak här på Rhodos, jag vet de som jagar insulin utan framgång......varför ska det bli så här!? Kram från Rhodos.

Musikanta sa...

Skönt att du fick tag i medicinen trots att den blev så dyr. Hälsan är viktigare än pengar.

Håller med dig om att musiken gör att man glömmer alla problem och svårigheter, åtminstone för stunden. Det brukar vara en fantastisk gemenskap i kören förutom att det är roligt att sjunga. Jag saknar min kör ganska ofta...
Kram!

anneli sa...

Bra att det ordnade sig med medicinen även om det blev dyrt.Men kan inte låta bli att tänka på vad händer om inte har dom pengarna för medicinen.Själv har jag blodtrycksmedicin som jag lyckligtvis hittade igår.
Jag börjar bli verkligen orolig för situationen här.