Sidor

torsdag 25 oktober 2012

Arne Dahl och lunchpicknick

Satte mej tillrätta idag för att på Svt Plays se första avsnittet av TV-serien efter Arne Dahls böcker. Lite extra kul skulle det vara eftersom en av de kvinnliga poliserna spelas av en god vän (Malin Arvidsson), som jag känt sen hon var liten. Men nähä, det gick inte alls, detta program får tydligen inte visas utanför Sverige. Snopet! Serien "Torka inte tårar utan handskar", som ju också är en svensk produktion, gick däremot utmärkt att se häromdan.  (För övrigt en mycket välgjord och starkt berörande serie). Är det nån som kan förklara varför det går att se vissa program men inte andra?
I vilket fall som helst så har författaren Arne Dahl nyss varit i Grekland och presenterat sina böcker. Fyra stycken är översatta till grekiska. Jag tror inte jag har läst nån bok av honom, så det måste åtgärdas. Fast helst på svenska förstås...Han var både i Aten och Thessaloniki och det var visst långa köer för att få komma intill och få böcker signerade. Läste nyss en artikel om honom i den stora grekiska dagstidningen Kathimerini. Där står bland annat att hans första bok, som inte är en deckare, handlar om ön Chios.
Annars tog vi lunchen med oss ut idag när maken kom från jobbet. Man bara måste ju ta vara på de här fina dagarna. Vi åkte till kapellet Agios Theologos, en bit ovanför stan, där det finns picknickbord att sitta vid.
Och vi fick genast sällskap av ett gäng hungriga katter. Den här höll sej lite på avstånd.

Höstfärgerna börjar synas nu i naturen.
Här är kapellet, sett från baksidan. Ganska stort och mycket  välskött.

5 kommentarer:

Steve sa...

Den där lunchen triggade min Greklandslängtan.

Anonym sa...

Ja, visst är det snopet när man har tänkt se ett visst svenskt TV-program och man sedan får upp den där skylten om att man inte får se det utomlands! Följande har jag kopierat från Svt:s sida, det är alltså anledningen:
"Lagen om upphovsrätt styr dock, så att upphovsmännen kan begränsa visningsrätten till enbart Sverige. Då får vi inte visa program utomlands."

Anonym sa...

Jag kollar din blogg varje dag.Den är mycket intressant och visar en del av Grekland som jag aldrig varit i. Jag har arbetskamrater som bor utomlands under perioder och de använder sig av VPN. Här finns information om detta.
http://www.xit.nu/artiklar/reportage/sa_ser_du_svensk_tv_over_internet

Christina

Äventyret framtiden sa...

Jag håller med Steve, jag skulle inte ha någonting emot att äta picknicklunch vid Agios Theolagos.
Vi har bokat vår resa till Madeira för nästa år, men börjar tänka i lite annorlunda banor och kanske gör någonting annat semesteråret -14. Grekland kanske? Få se vad vi hittar på.
Jag har länkat till din blogg på min blogg. Givit dig en award och hoppas att du vill ta emot den.

Ha en fin helg!
Karin

Grekland nu sa...

Steve - Det låter ju bra - eller kanske inte så bra, om det är så att du inte kan resa hit...Men du kan ju känna i alla fall att du är med på ett hörn!
Unknown - Ja, jag har förstått att det är upphovsmännen som bestämmer, men trist är det när man tänkt sej att se vissa program!
Christina - Jaha, så det finns alltså sätt att komma förbi de här restriktionerna! Ska kolla och se om det är värt det, tack för tipset! Och tack för dina snälla ord om bloggen, hoppas du fortsätter att läsa!
Pettas - Det skulle ha varit ett nöje att ha dej med! Men tack vare bloggen så känns det ju som om ganska många personer är med på ett litet hörn ändå... Och tack för din award, ska skriva om den en annan dag, för visst tar jag emot den!