Sidor

tisdag 2 oktober 2012

Filmfestival med liv och lust

Nu är Naousas internationella filmsfestival för kortfilm (NIFF) över för den här gången. Det var nionde gången som denna festival gett liv och lust åt stan. Och i dessa tider är såna här evenemang otroligt viktiga! "Create now" var årets tema och med det ville man säga att det bästa sättet att möta krisen är att skapa. Att göra nåt, att inte bara sätta sej ner och deppa ihop.

Hundratals ungdomar har jobbat som volontärer, däribland yngste sonen som kom hem från Mytilini och slet som ett djur hela veckan - men hade samtidigt vansinnigt roligt.
Själv hann jag bara vara med ett par dar, men visst såg jag ett antal filmer. Dessutom var jag med på en masterclass med regissören Panos Kokkinopoulos. Han har gjort många dokumentärer och andra filmer för Tv. Även han betonade hur viktigt det är att inte upphöra med skapandet nu, tvärtom kan krisen stimulera till nya idéer och sätt att jobba på.

Av alla 229 filmer från 49 länder deltog bara en enda ynka svensk film, dåligt tycker jag. Det skapades även konst utanför lokalen, dessutom fanns en fotoutställning.
Men nu är festivalen slut, sonen skjutsade jag till flyget igår och allt börjar återgå till det vanliga. Det är bara vädret som inte är som vanligt - i nästan tio dar har vi haft över 30 grader varmt och det är inte normalt så här års. Redan i morse när vi tog en kort promenad vid 8-tiden var det 22 grader. Men med dagens oljepris är det bara att tacka och ta emot...


4 kommentarer:

Marcus sa...

Hur är det med användandet av pellets, vedeldning, solenergi och luftvärmepumpar i Grekland?

Grekland nu sa...

Marcus - Jo, alla alternativ till oljeeldning är på uppåtgående. Främst vedeldning, men även pellets. Solenergi kan man ju tycka att det borde vara ett billigt alternativ, men det är fortfarande få som använder. Många kör med flera alternativ: man eldar i öppna spisen och sätter på de oljeeldade elementen bara vid behov.

Uffe sa...

Den festivalen hade varit ett Eldorado för mig! Jag är filmtokig och har Theo A som favorit, men Yannis Smaragdis är mycket bra han också. Det hade varit skoj att få se och höra på Panos K då han är intressant framför allt för sina dokumentärer.

Grekland nu sa...

Uffe - Ja, det hade nog varit en höjdare för dej om du är filmtokig! Det är också en härlig ungdomlig stämning som inte liknar nåt annat jag varit på.