Sidor

söndag 10 mars 2013

Naousas egen tradition

Tidigt i morse, strax före nio, gick jag ut för att vara med på Naousas egen otroligt fina tradition under karnevalen, traditionen med "Boules och genitsarous". Ni som varit med länge på bloggen har sett det här förut, men jag vet ju att det finns nya läsare, så jag kan inte låta bli att skriva om det varje år. Och det blir MÅNGA bilder, så håll i er - nu kööör vi...
 Solen sken från en klarblå himmel när jag gick dit.

Hit var jag på väg - till en föreningslokal där två stycken dansare skulle kläs på. Byggnaden har varit en gammal hundraårig kvarn där man malde sesamfrön, men som nu är varsamt renoverad.

Tio minuter senare kom dimman - den bara vällde in över stan... Men som tur var klarnade det upp igen lite senare.
Inredningen är i gammal traditionell Naousa-stil. Med färggranna mattor!



Och här fanns utrustningen klar för att klä de två bröderna - de vita kjolarna (foustanelles), smycken, masker, skärp med mera.. Den här påklädningsproceduren sker normalt i varje dansares hem, men för att "turisterna" som inte känner någon ska få se hur det går till så klär man alltid någon här också. Jag brukar gå hem till någon för att få vara med, men i år valde jag den här varianten. Och här nedan följer ett bildsvep från påklädningen.






Det är en sträng och ganska komplicerad procedur att klä på en "genitsaros" och förr tog det hela natten. Nu går det på en timme ungefär.


Sist tas masken på. Den har pyttesmå hål för ögonen och med denna mask för ansiktet ska dom dansa på gatorna hela dan. Här kom till och med jag med på en bild för ovanlighetens skull...


 Och när allt är klart hörs instrumenten kalla från gatan. Då går dom ut på balkongen och hälsar sin grupp genom att tre gånger sträcka upp händerna och skaka på västen som är full av mynt. De som står nedanför gör likadant. Sen går man vidare och när alla dansare är hämtade blir det dans på gatorna enligt ett strikt schema, resten av dagen.






7 kommentarer:

Steve sa...

Häftigt.

Gia sa...

Oj, så intressant! Jag som är född i Grekland har aldrig sett något liknande. Kanske för att jag flyttade till Sverige när jag var barn eller så kan det finnas olika lokala traditioner. Tack för att du delar med dig!

Monica P sa...

Är det bara endag eller upprepas detta under veckan?
Det fanns en artikel i TaNea men nån slarvade bort bilagan.

Det verkar festligt värre i Naousa. Kanske ännu mer i Tyrnavös???

Grekland nu sa...

Steve - ja, det är häftigt! Och helst ska man uppleva det på plats, det är nåt alldeles särskilt.
Gia - Ja, det här är mycket lokalt, just den här traditionen finns bara i Naousa. Andra platser har andra traditioner, en del liknar det här, andra är helt annorlunda. Men det är spännande att uppleva!
Monica - Just den här ceremonin upprepas två söndagar i rad. Men dansgrupperna är även ute på Kathara Deftera, men då är programmet lite friare och man går från den ene dansarens hus till det andra och blir bjuden på mat, och sen dansar man, heeela dan. Naousas karneval är lite speciell och man firar på olika sätt, detta är en del av det hela. Sen handlar det mycket om att festa spontant och klä ut sej också. Tyrnavos vet jag ingenting om?

Eva in Athens, Greece sa...

Lika roligt varje gång att se dina bilder av den här fina traditionen!

Monica P sa...

I Tyrnavos har man en lite speciell fallos-karneval., Ja, kanske man ska säga mycket speciell...

Grekland nu sa...

Eva - Tack!
Monica - Ja just det, det har jag ju sett på TV! Nä, så osmakliga är vi inte här i Naousa...