Sidor

torsdag 25 april 2013

Om en förlorad generation


Ännu ett vårtecken - storken är här! Just den här storken som har sitt bo på kyrkan i byn Kopanos är mycket trogen och ett säkert vårtecken. Idag tog jag mej en tur för att se om han (eller hon) kommit. Och visst, den satt där på kyrkans kors. Ingen kyrktupp, men en kyrkstork!
Boet har den byggt på klockstapeln, men den sitter ofta på korset. Kanske är utsikten bättre därifrån?

Annars vill jag tipsa om ett svenskt tv-program, Korrespondenterna, som handlar om Europas förlorade generation. Om ungdomar som är arbetslösa och har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Dettta gäller alldeles särskilt Grekland där mer än varannan ung person saknar jobb!

I programmet möter vi 29-åriga Vaso Papoulia som bland annat pluggat juridik i Thessaloniki och som fortfarande inte fått något jobb. Hon försörjs av sina föräldrar, som även de fått det sämre och måste skära ner på allt. En typisk grekisk medelklassfamilj. Vaso säger att hon känner stor besvikelse och att hon inte kan planera nånting för framtiden. "Jag kan inte förverkliga mina drömmar och känner mej tom och ledsen", säger hon.

Så många andra "Vaso" jag känner! Skulle kunna räkna upp hur många som helst som har det som hon. Välutbildade, energiska, duktiga ungdomar med drömmar om framtiden, som tvingas kapa sina vingar. De som kan åker utomlands, men även det kostar pengar till en början, så det är inte alltid en lösning.

Programmet tar också upp lärlingssystemet i Tyskland som ger ungdomar jobb (men till låg lön). Inslaget från Japan tycker jag dock känns lite malplacerat i sammanhanget. Och sen retade jag mej på en liten detalj: Speakern säger att Vaso åker hem till sin by Veria. Den "byn" har drygt 45.000 invånare...

2 kommentarer:

Musikanta sa...

Håller med dig om att det är sorgligt när välutbildade ungdomar inte får jobb. Det är kanske bara det att man får ta de jobb som bjuds för att få in foten någonstans. Jag menar okvalificerade jobb. Men det kanske inte finns sådana heller?

Jag önskar själv att dagens ungdomar skulle satsa med på hantverksyrken. Det är inte lätt att få tag på snickare, römokare etc. när man behöver. Själv är jag glad för mitt hantverksyrke - organist - för det gör att jag fortfarande får jobb trots min ålder.
Härlig bild på kyrkstorken!
Kramar

Grekland nu sa...

Μusikanta - Många välutbildade ungdomar jobbar som servitörer eller vad som helst, bara för att få en liten inkomst, men det är ofta svartjobb utan försäkring. Dessutom är det inte så gott om såna jobb heller längre. Och jag håller helt med dej om att de borde satsa på hantverksyrken, även här är det brist på unga rörmokare och elektriker. Härligt att du kan fortsätta jobba!