Sidor

fredag 31 maj 2013

Blomstermarknad och körsång

Varje år den här tiden är det blomstermarknad i Naousas park.

 Det säljs massor av blommor och krukor för både trädgård och balkong.
 
Invigningen av marknaden skedde ikväll - med sång av vår körförening. Först ut var den härliga barnkören.De sjöng och gjorde rörelser så det stor härliga till.


Sen var det dags för oss vuxna. Vi rörde oss inte så mycket, men bjöd på ett program med sju sånger. Trots att det blåste och är svårt att sjunga utomhus så lät det visst hyfsat bra, sa dom som hörde. Jag tappade rösten mitt i en sång, men hittade den igen efter en stund...Tror ingen märkte nåt.
Och på grund av blåsten så var det ganska klar luft och man kunde se nästan ända till Thessaloniki. En vy som man inte kan se sej mätt på.

Lokaltidningen Foni Naousis har en video från invigningen, lyssna här den som vill.


4 kommentarer:

Monica P sa...

Så fint! Jag har blomdille, kan inte gå förbi en blomsteraffär utan att köpa med mig något. Det var fint att ha en hängpelargon bakpå moppen, folk vinkade. Tyvärr gillar även getterna mina blommor, tar sig in i trädgården och mumsar...

Marcus sa...

Hej! Tänkte bara fråga dig en sak om det grekiska språket. Vi håller på att plugga för fullt men det är en sak jag undrar över.

Det gäller bokstaven delta och dess uttal. Ibland låter det som ett d och ibland som ett engelskt "th". Vilket är rätt?

Grekland nu sa...

Monica - Jag har också svårt att låta bli att köpa, men sen brukar blommorna tyvärr inte leva så länge hos mej...!
Marcus - Det ska låta ungefär som th i det engelska ordet the, inte som vårt "hårda" d. Lycka till med plugget!

Marcus sa...

1000 tack för svaret. Det är lite lustigt för min respektive är från Småland och jag från Skåne så vårt engelska "th" är redan där olikt varandra.

Hoppas och tror dock att vi blir någorlunda förstådda nästa gång vi kommer och skall svänga oss med dem grekiska glosorna.