Sidor

tisdag 4 juni 2013

Som en fjäril

Denna vackra lilla fjäril såg jag när jag var på den antika teatern häromdan. Och det är inte utan att jag ibland känner mej som en fjäril som flyger hit och dit...En mycket trevlig känsla (även om jag inte kan påstå att jag liknar en fjäril i övrigt).  För nu är väskan packad igen för ytterligare en liten tur. Visserligen  inte med flyg den här gången, utan med buss. Och som vanligt avslöjar jag inte resmålet i förväg...
Annars läste jag en artikel i den amerikanska tidskriften Travel and Leisure om "Greece: Europe´s Newest Wine Country" (Tack för tipset, Greklandsbloggen!). Jotack, visst är Grekland på väg att bli ett seriöst vinland! Det har vi som bor här vetat länge. Men fortfarande finns det så kallade vinkännare som rynkar på näsan åt grekiskt vin. I artikeln finns Naousa med som en destination och där tipsar man om vingårdar men också om hotellet Palea Poli, som är vår granne (bild fr nätet).

Och när det gäller Kreta så har journalisten även varit på Manousakis vingård (bilden), där jag har varit och intervjuat en svensk sommelier. Han berättade om hur Grekland som vinland utvecklats de senaste tio åren.

2 kommentarer:

Marcus sa...

Magasinet Livets Goda hade i sitt senaste nummer en bilaga med alla sommarnyheter på Systembolaget. Där fick två vita viner från ditt område väldigt bra betyg så vi har beställt hem två flaskor.

Är dem goda kommer vi att lägga till fler flaskor av dem i vår vinsamling. I ärlighetens namn så är det antingen himmel eller helvete med grekiska viner.

Anonym sa...

Är ingen vinexpert, men i Grekland dricker jag gärna grekiskt vin, helst vitt. Och retsina finns ingen annanstans.
h. Inga-Britt