Sidor

lördag 14 september 2013

Köksbestyr och morgonutflykt

 Köksbestyr hör INTE till mina favoriter. Helst vill jag tillbringa så lite tid som möjligt framför köksbänken och gör därför bara det absolut nödvändiga. Så när jag idag kokat tomatsås och lagt i burk för vintern, ja då måste jag ju skryta lite över det...


Sex kilo tomater för två euro, som hittat. Alltså måste de tas om hand på nåt sätt. Jag hackade först en lök, en vitlöksklyfta och en paprika som fick koka ihop i lite olivolja. Sen mixade jag 8-10 tomater och hällde i kastrullen. Salt, peppar och basilika - och när denna sås kokat ihop var det klart. Lätt som en plätt. Gjorde bara en liten sats idag, ville se hur det blev. (Måste nog ge svärmor en burk så hon får se hur duktig jag är...:)
 Tidigare på morgonen var vi uppåt bergen en sväng, närmare bestämt till Arkochori ("björnbyn"). Vädret är ju bara såå härligt just nu, klar luft och ca 15 gr i morse. Såna här utflykter hör däremot definitivt till mina favoriter!
I kikaren kunde man se havet utanför Thessaloniki, ca 90 km bort. Det är det vita i horisonten.

Det var alldeles tyst, det enda som hördes var ett par rovfåglar som flög nånstans högt upp. Korset på bilden får väl symbolisera att man idag den 14 september i den ortodoxa kyrkan firar "det heliga korsets dag". Men för mej är det dagen då min lilla mamma skulle ha fyllt 91 år.

Nu ska jag ta och låna en e-bok till. Har just avverkar Kristina Ohlssons Davidsstjärnor. Spännande värre.

3 kommentarer:

Ingrid sa...

Jaha, nu vet man att du inte står så gärna i köket. Men att laga en god tomatsås är väl härligt, och det smakar ju jättegott till spaghetti. För min del bakar jag gärna diverse matbröd och tycker det är en härlig avkoppling. I stadens bagerier säljer de nästan bara vita brödsorter, och det blir jag trött på att äta alla dagar.
Även i Florina var det ett väldigt klart väder i dag med en en fin utsikt mot berget Kaimaktsalan. Man njuter så länge det fina höstvädret varar.

Anonym sa...

Kolossalt billiga tomater, säkert jättegoda också! Man känner sig så duktig när man åstadkommit något extra i köket, är helt på din linje ang. köksbestyr. Och från det ena till det andra: Davidsstjärnor har jag också läst, spännande var den men litet otäck också. Jag skummar snabbt genom obehagliga partier i böcker, är så tunnhudad. Ni verkar ha det skönt just nu, hoppas det fortsätter!
h. Inga-Britt

Grekland nu sa...

Ingrid - att baka matbröd tycker jag också om, även om jag sällan gör det nuförtiden. Här finns många goda sorters grovt bröd i bagerierna så,jag köper dem. Och vi fortsätter att njuta av det härliga vädret..
Inga-Britt - jo, det blir lite extra gott när det är hemgjort, det går inte att komma ifrån. Och du har rätt, ang boken, den var lite läskig men mycket välskriven och spännande.