Sidor

tisdag 17 september 2013

Vem startar ett upprop i Grekland?

Solen skiner igen, efter en mulen gårdag. Och då sträcker solrosorna på sej lite extra...

 Igår kväll var Sveriges utrikesminister Carl Bildt i Aten, läser jag i tidningarna. Och på hans egen blogg. Oavsett vad man tycker om Bildt som politiker så är det värt att titta in på hans blogg ibland, den är verkligen skriven på ett personligt och lättillgängligt sätt. Han berättar där att han var på en träff som anordnades av International Herald Tribune och som handlade om demokratin i världen, "Democracy under pressure". Och den hölls på en underbar plats, nämligen i Stoa of Attalos i den antika agoran, mitt i Aten. Där var jag själv för ett par år sen. Även Greklands premiärminister deltog. Man kan ju bara hoppas på att såna här dialoger ger resultat...

Och sen vill jag puffa för uppropet "Sverige räcker till för oss alla", som Aftonbladet dragit igång och som nu är underskrivet av tusentals svenskar.  Där sägs bland annat att främlingsfientligheten inte längre ska bemötas med tystnad. Istället måste vi höja våra röster och säga att Sverige har plats för oss alla, oavsett var vi kommer från eller vilken färgskala vi har. (På facebook hittar ni upproret här). Och detsamma gäller Grekland!! Önskar att ett sånt upprop ville sprida sej även hit, där främlingsfientligheten tar sej allt våldsammare uttryck. Vem startar ett sådant?? Kanske man borde tipsa nån om det svenska initiativet.

Nu ska den strejkande maken och jag åka för att kolla på badrumsattiraljer, en renovering av badrummet är nämligen äntligen planerad. 

2 kommentarer:

Musikanta sa...

Bra att AB har startat ett sådant upprop, i synnerhet som jag läser att Sverigedemokraterna har ökat kraftigt den senaste tiden. Jag har aldrig läst Bildts blogg, men det är väl på tiden. Ska gå in och kika.

Kram från Ingrid som har väldigt svårt att kommentera och läsa andra bloggar eftersom Blogger hela tiden strular och stänger av.

Grekland nu sa...

Ja, jag tycker det är ett bra initiativ, även om man inte vet om det får någon effekt . Som sagt, det skulle verkligen behövas här också... Synd att bloggen krånglar för dej!