Sidor

tisdag 18 mars 2014

En kappsäck med upplevelser

Efter min sex dagar långa rundresa till Mytilini och Aten är jag nu hemma igen med en kappsäck av nya minnen och upplevelser.
 Nu backar vi bandet lite och går tillbaka till resans första dag då jag åkte i ottan till flygplatsen i Thessaloniki. En blekrosa sol gick upp i horisonten, strax över de knappt utslagna rosafärgade persikoträden! Ville ropa till chauffören att stanna bussen så jag kunde ha fått njuta av synen i stillhet (och kunnat ta bilder utan att kameran skakade!), men som väluppfostrad smålänning gör man inte det. Nu, sex dagar senare, stod träden i de stora odlingarna mellan Thessaloniki och Veria i full blom, i alla nyanser av rosa.
Aten visade sej från sin bästa sida de här dagarna, med ett riktigt skönt vårväder. Det kryllade av folk på utecaféerna.
Och utanför fönstret, mitt i Plaka, sjöng koltrasten så vackert att man fick gåshud!
Som alltid i Aten blev det god mat på favoritstället Avocado, på Nikis 30. Min favorit är salladen Gratitude.
Gjorde ett reportage också i huvudstaden, men vi tar det en annan gång.

Mytilini, då? Jo, där blev det mest sängläge på grund av magsjuka, suck. Men vi kollade på film, sonen och jag, och såg bl a "Blue Jasmin" och "August: Osage County". Det var ok, det också.



1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken otur att bli sjuk på resan! Fast jag tycker det är helt fantastiskt att du kamperade ihop med sonen och hans kompis, undrar hur många ungdomar som skulle gilla det hos oss? Annars verkar det vara helt andlöst vackert hos er just nu, inget går upp mot våren. Tittade just på Kenneths senast publicerade bilder från Kreta, tror att han räknar dagarna tills han hittar någon lämplig flygbiljett nu.
h. Inga-Britt