Sidor

lördag 1 mars 2014

Högsta betyg för vinet Ramnista

God och trevlig marsmånad på er allihop! Nu ska väl snart våren vara i antågande, alltid något att se fram emot.
Tack vare en bloggläsare fick jag just veta att Systembolaget idag den 1 mars kommer med ett nytt grekiskt vin - från Naousa! Det heter Ramnista, gjort på den lokala druvan xinomavro, och är producerat av vingården Kir Yianni. Det var nuvarnade borgmästaren i Thessaloniki Jiannis Boutaris som startade vingården, men nu har hans son Stelios tagit över.
Svenska Dagbladets vinexpert skriver att "Överraskande grekiskt vin får full pott", vilket ju är det bästa reklam ett vin kan få! Och det var väl inte en dag för tidigt, tycker jag som i många år klagat på att Systemets grekiska utbud är erbarmligt dåligt.
En svensk sommelier som bor och jobbar med vin på Kreta och som jag intervjuat har förklarat att dagens grekiska vinutbud inte går att jämföra med hur det var för 10-20 år sen, utan det har ökat rejält i kvalitet och står sej väl i den internationella konkurrensen. Detta beror bland annat på att dagens unga grekiska vinodlare är välutbildade och målmedvetna. Och här i Naousa har vi flera vinodlare som hör till landets bästa. Bilden från Kir Yiannis vingård.

Den stora karnevalshelgen är inledd! Snart ska vi ut på stan med våra gäster och kolla läget...

3 kommentarer:

Monica Pizanias sa...

Kali sarakosti!

Gunilla Lööf sa...

Så roligt att det äntligen kommer ett bra grekiskt vin på Systemet. Jag skall be mina vänner i Sverige att prova det och så skall jag naturligtvis leta efter det här på Kreta. Kan den svenske sommeliern på Kreta möjligen vara Afshin? Hälsningar Gunilla

Grekland nu sa...

Monica - Tack detsamma!
Gunilla Lööf - jaha, det stämmer, det är Afshin. Känner du honom? Träffade honom på Manousakis vingård för ett par år sen.