Sidor

måndag 14 april 2014

En tur till vårt närmaste grannland

Stilla veckan har börjat och jag har kommit hem igen från min helgutflykt. Och denna gång har jag varit utomlands - till vårt närmaste grannland, FYROM (eller Makedonien som alla utom grekerna kallar det...). På mindre än två timmar är man där, och ändå blir det sällan några turer dit. Men när det blev ett återbud på en gruppresa som min väninna skulle åka på, ja, då hoppade jag in. Alltid redo...

Men första anhalten var Florina i nordvästligaste Grekland, som bara ligger ett par mil från gränsen. Dit anlände vi i fredags eftermiddag i nollgradig nordanvind. Det hade snöat tidigare under dagen, men den hade smält bort. Kvar var bara kylan som följde med oss när vi tog en promenad längs floden. Här har regissören Angelopoulos spelat in flera scener i sina filmer.
Första natten sov vi några km utanför Florina, på tusen meters höjd. Hotell Veltsi skriver lite fyndigt i sin reklam att det ligger "i himlens grannskap". Under natten föll temperaturen under noll och på morgonen hade vi den här utsikten.

På gården växte stora buskar med doftande timjan, men snön var inte långt borta.

Efter gränskontrollen kom vi fram till Bitola, FYROM:s andra stad. Vi började med lämningarna efter den antika staden Heraklia Lynkistis, grundad av Alexander den stores pappa kung Filip II. Här finns basilikor från tidig kristen tid och fantastiska mosaiker.
Och sen tog vi en promenad på affärsgatan. Lördag förmiddag, solsken och hur mycket folk som helst överallt.
 Bussen fortsatte sen över berget i en och en halv timme mot sjön Ohrid, en av Europas äldsta och djupaste sjöar. Första stoppet blev badorten Struga. Här är det liv i luckan på sommaren. Men nu var det lugnt och skönt att promenera längs floden.

Och en kvarts resa därifrån ligger staden Ohrid, som var vårt slutmål. Den ligger vid sjöns strand, omgiven av höga snöklädda toppar. Men för att inte trötta ut er så tar vi det i nästa inlägg.

Ingegerd sa...

Så roligt med alla avstickare du gör hit och dit. Det hade varit spännande att få vara med. Trots att jag av och till bott så nära FYROM har jag aldrig varit över gränsen. Dumt egentligen. Jag har mest varit på samma plats hela tiden. Snö och blommande timjan var en vacker kombination.

Intressant resa säkert! Makedonien är ju historia, både gammal och ny sådan. Tänk att timjan blommar så tidigt, kan inte ha varit jättevarmt väl?
Inga-Britt

Ingrid sa...

Så så, du har besökt min andra hemstad i mitt liv. Och det var ju en överraskning. I februari hade vi vårväder och nu nästan vinterväder. April gör vad den vill. Synd att det står fortfarande många fallfärdiga hus vid ån. Promenaden skulle kunna bli ännu finare utan dessa hus. Och till Bitola kör ju många greker, även min son, för att tanka bensin eller gas för den är ju billigare där. Synd för bensionstationerna i Florina, men är det kris så tänker var och en på sig själv i första taget. Börsen får bestämma eftersom min svärdotter kör 90 km dagligen till jobbet, och här i Grekland får man ju ingen ersättning för de utgifterna.

Grekland nu sa...

Ingegerd- Vad ska vi säga då, som bott här i 20 år och knappt varit över gränsen nån gång! Men nu hoppas jag det blir fler resor.
Inga-Britt - Nej, varmt var det INTE, det var minusgrader på natten där som timjanbuskarna växte!
Ingrid - Vi såg att man höll på och renovera flera hus längs floden, så¨det finns nog mer att göra, men det var ändå fint. och jag kan förstå att ni åker över gränsen ibland och tankar och handlar för det är verkligen en stor prisskillnad.