Sidor

lördag 17 maj 2014

Dagens skörd

 Dagens grönsaksskörd får knappt plats på köksbänken. Där trängs tomater, gurkor, färsk lök, gul lök och paprikor med bananer, morötter, persilja, spritärtor och rödbetor.

Ok, jag har ju inte skördat detta i trädgården - men att gå på lördagsmarknaden och inhandla säsongens grönsaker känns nästan som att skörda själv. Och idag blev jag extra glad över att spritärtorna kommit, liksom de späda rödbetorna. Härligt, härligt!

Inte härligt alls är att det högerextrema och nationalistiska partiet Gyllene Gryning kandiderar för borgmästarposten i Aten i kommunalvalet i morgon. Läs Tomas Lundins insiktsfulla artikel i SvD om detta skrämmande fenomen.
Annars firar vi idag! Inte för att det är Norges nationaldag, utan för att det var den 17 maj kl 5 på morgonen, med fågelsång utanför fönstren, som vi blev föräldrar för första gången. Det har gått 29 år sen dess men är en dag som vi aldrig glömmer. Grattis, lilla stumpan! 

8 kommentarer:

Ingrid sa...

Så, så, lilla "stumpan" är redan 29 år. När man tänker tillbaka på sådana lyckliga händelser så tycker man att tiden har gått så fort. Mina två söner är redan 42 och den andre snart 39 år. Och mina barnbarn är 8, 7 och 4 år gamla. Det känns som om det var i går de föddes.
Vad härliga bilder på alla dina grönsaker. Tyvärr så hittar jag inga spritärtor i Florina utan bara de gröna vanliga bönorna. Rödbetor har jag också köpt och frysit in på försök. Jag läste att man kan frysa in kokta rödbetor.
Artikeln i SvD beskriver riktigt bra hur läget är här i landet. Tyvärr en tråkig realitet, och jag tror att det partiet kommer inte att försvinna så snabbt. Det blir nog en spännande söndag i morgon ang. valet.

Eva i Aten sa...

Halledodan så söt hon var...ja, säkert är hon det fortfarande! Να την χαίρεσαι, Ingabritt!
Jag älskar oxå att gå på marknaden och handla, här i Glyfada är den på torsdagar.
Otroligt att det finns "normala" människor som kan rösta på detta extremistiska parti. T.ex en granne, som jag åtminstone tidigare ansåg normal, röstar på dem. Det är faktiskt helt ologiskt med sådana rasistiska åsikter. Kanske de som röstar själva har några förfäder som invandrat till Grekland, eller kanske deras egna barn eller barnbarn en dag vill studera eller flytta utomlands...
Bara att resa till andra länder kan ju vara farligt om sådana partier får makt. Ja, ruggigt är det! :(

Marcus sa...

Har precis kommit hem efter en vecka i Saloniki. Vill du kan jag bolla över några frågor/synpukter som du gärna får bemöta och svara.

Grekland nu sa...

Ingrid - Oj, dina barn är verkligen stora, men "barn" är dom ju alltid för oss, eller hur! Så du har fryst in rödbetor, låter intressant.
Eva -Tack för gratulationerna! Håller helt med dej om att det är otroligt att höra hur personer i ens närhet kan rösta på gyllene gryning, jag känner också flera stycken och jag ryser när jag hör hur dom resonerar.
Marcus - Jaha, så nu har ni varit i Thessaloniki! Du får väldigt gärna skriva och berätta hur det var och ställa vilka frågor du vill! Är nyfiken på hur ni hade det.

Marcus sa...

Vår vecka var fantastisk. Som halvgrek känner man sig alltid som ”hemma” när man landar på grekisk mark. Tänkte bolla några synpunkter som du gärna får svara på. Vi tar gärna kontakt med folk när vi är ute så det blev många samtal med greker på tåget, bussen, hos frisören, på fiket och så vidare.

-Maten i affärerna var oerhört dyr. Vi blev chockade och undrar hur gemene man klarar av att hantera dessa priser på mjölk, ägg, ost, olja och andra nödvändiga basvaror.

-Som vanligt desto billigare att äta ute. Såg också förvånansvärt många mulliga barn, särskilt killar. Kan det vara så att man hellre skickar ner sina barn att inhandla en gyros eller två istället för att laga mat? Vi hyrde en lägenhet i området där fotbollslaget Iraklis har sin arena och där gick moppetransporten ideligen med gyros från grillbaren. Backarna i det området var inte att leka med:)

-En dag tog vi tåget till Katerini och det var knappt inga resenärer på väg till Aten. Det förstår jag med dem tågpriserna. Hade det inte varit bättre att sänka biljettpriserna på tåget så kanske fler folk hade åkt och på så vis spenderat mer pengar till staten?

-Som medelålders man kände man sig lastgammal med alla dessa unga människor. När vi strosade på strandpromenaden så kände man sig som farfar på utflykt. Några jag pratade med var faktiskt irriterade över att ungdomarna alltid gnällde på sin situation men det fanns alltid pengar till dem senaste kläderna, cigaretter och utelivet.

-Trafiken var outhärdlig. Skulle det bli bättre om staden fick sin eventuellt tilltänkta tunnelbana eller har ”greken” för svårt att släppa sin bil? Ändå såg jag relativt många cyklister och många siade att fler skulle det bli i framtiden.

-Flertalet kvinnor vi var i kontakt med hade faktiskt slutat röka eller gått över till e-cigg. Inte en enda man vi pratade med hade gjort detsamma.

-Att det skulle vara mycket klotter hade jag räknat med. Att det även var relativt mycket klotter även i Katerini hade jag inte trott. Det fördärvar tyvärr en mysig stadsbild. Är det likadant där du bor? Kan det vara en affärsidé att starta en saneringsfirma och göra ett avtal med staden i fråga?

-Så mycket fisk som slängs dagligen från fiskförsäljarna på basaren i centrum. Skulle det kunna undvikas genom att dem tillagas och skänks till behövande?

-Har aldrig upplevt en sådan homogen storstad (bortsett dem få afrikaner som sålde nere vid strandpromenaden). En helt annan värld än mångkulturella Sverige. Till exempel såg jag inte en enda muslim under en hel vecka. Är dem inte välkomna på grund av kriget i början av 1900-talet?

-Greker har en sund inställning till alkoholen. Vi såg inte en enda överförfriskad person trots många sena kvällar. Det är ett trevligt drag som jag gillar. Hur är det däremot med lungsjukdomar på grund av allt rökande?

-Trots den ”grekiska misären” såg vi inte så många tiggare och uteliggare. Vi ser betydligt fler i Sverige.

-Inte en enda gång var vi rädda för att gå hem trots den sena natten. Dem vi frågade intygade att det inte var några problem då det inte var någon risk att bli rånad eller misshandlad. Direkt vi kom hem till Malmö höll min fru på att bli rånad. Sverige känns mycket mer osäkert med rån, misshandel och våldtäkter eller var vi bara naiva när vi var i Thessaloniki som ändå är en storstad?

-Underbara museum men som alltid är det svårt att ta till sig den storslagna historien som finns i Grekland. På byzantiska och arkeologiska var det även skolklasser på studiebesök när vi var där. Kan bara säga att svenska elever har mycket att lära när det gäller respekt gentemot läraren.

Nu blev det många frågor och synpunkter och du får gärna behandla dem om du får tid och lust.

Tack på förhand
Marcus Bozakis Haglund

Marcus sa...

Förresten, jag glömde en sak. Vi hade lite förhoppningar på stadens Zoo som låg vackert där vi hyrde vår lägenhet, men vilken besvikelse djurparken var.

Har det alltid varit så dåligt eller har djurparken blivit sämre med krisen?

Grekland nu sa...

Marcus - oj, så många intressanta synpunkter!! Jag skulle vilja ta upp dem och svara i ett inlägg på bloggen (och inte här i kommentarsfältet) är det ok för dej??

Marcus sa...

Självklart