Sidor

måndag 19 maj 2014

Synpunkter från en läsare

Och så var första valsöndagen över. En ung ny kraft fick flest röster här i Naousa och på andra plats kom den borgmästare som vi redan haft i tre omgångar. Nästa söndag ska väljarna bestämma sej för vem av de två de vill ha. Gammalt och vant eller nytt och oprövat? (Bilden visar skolan där jag röstade).

Idag fick jag en kommentar på bloggen som jag blev jätteglad för. Det är från en läsare som heter Marcus och som nyss varit en vecka i Thessaloniki. Han har skrivit en lång rad med intressanta kommentarer och frågor och med hans tillåtelse så tar jag upp dem här som ett inlägg, tillsammans med mina egna svar.

Han börjar med att säga att deras vecka var fantastisk och att han som halvgrek alltid känner sej som hemma när han landar på grekisk mark. Han skriver att "vi tar gärna kontakt med folk när vi är ute så det blev många samtal med greker på tåget, bussen, hos frisösen och på fiket". Här följer hans synpunkter:

"Maten i affärerna var oerhört dyr. Vi blev chockade och undrar hur gemene man klarar av dessa priser på mjölk, ägg, ost, olja och andra basvaror". Och så är det ju, en del livsmedel är mycket dyra i förhållande till löneläget i Grekland och det betyder att många familjer bara köper det absolut nödvändigaste.
"Desto billigare var det att äta ute. Såg också förvånansvärt många mulliga barn, särskilt killar. Kan det vara så att man skickar sina barn att köpa en gyros eller två, istället för att laga mat?" 
Priserna på restauranger är nog ganska oförändrade och på vissa ställen har priserna sänkts för att locka kunder. Men sättet att äta ute har förändrats under krisen - nu beställer man inte in halva köket längre och det är ingen skam att dela på notan. Hellre det än att inte gå ut alls. Och angående gyros och mulliga barn, så tror jag tyvärr att snabbmaten är en orsak till att så många grekiska barn är överviktiga! Den blir alltför ofta en lätt och billig lösning.

"En dag tog vi tåget till Katerini och det var knappt inga resenärer alls på väg till Aten. Det förstår jag med de tågpriserna. Hade det inte varit bättre att sänka biljettpriserna på tåget så kanske fler hade åkt och på så vis spenderat mer pengar till staten?  Ja, det kan man ju tycka! För några år sen var det jättebilligt att åka tåg och dessutom byttes vagnarna ut till nya och moderna, då tog jag ofta tåget. Men nu är tågen på väg att privatiseras, personalen strejkar stup i kvarten och priserna har höjts, så själv har jag nästan slutat åka tåg. Synd - för tåg är ett bra transportmedel! Det blir ofta regionalbussar istället för min del, de går överallt och alltid i tid.
"Som medelålders man kände man sig lastgammal i Thessaloniki med alla dessa unga människor. När vi strosade på strandpromenaden så kände man sig som farfar på utflykt. Några jag pratade med var faktiskt irriterade över att ungdomar alltid gnäller på sin situation men att det alltid finns pengar till de senaste kläderna, till cigaretter och uteliv". Inte behövde du känna dej gammal! Men visst, Thessaloniki är på samma gång en stad med urgammal historia och ett härligt sprudlande ungdomligt liv! Greklands största universitet ligger i centrum och det gör att det kryllar av studenter överallt. Och det ska mycket till innan grekiska föräldrar slutar betala fickpengar till sina ungdomar (hellre stannar de själva hemma).
-Trafiken var outhärdlig. Skulle det bli bättre om stan fick sin tilltänkta tunnelbana eller har greken för svårt att släppa sin bil? Ändå såg jag relativt många cyklister och många siade om att fler skulle det bli i framtiden. Håller med dej!! Trafiken ÄR outhärdlig och parkering ska vi bara inte tala om. Jag tror nog att det skulle bli något bättre i själva centrum med en t-bana, även om grekerna har väldigt svårt att släppa sin bil... Cykelbanor kom till för ett par år sen och antalet cyklister ökar sakta med säkert (men själv skulle jag nog inte våga cykla där, tror jag).
Det här var några av Marcus intressanta synpunkter, resten tar vi i morgon. Ni som läser och har andra åsiker och svar får gärna höra av er!!

Anonym 

6 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant läsning! Och ack så sant. Både iakttagelserna och dina kommentarer.

Anonym sa...

Intressant och rolig läsning! Kommer själv från Saloniki och har samma funderingar som Marcus varje gång jag kommer ner. Kommer aldrig förstå mig på grekerna trots att jag är en själv.

Grekland nu sa...

Unknown - Intressanta iakttagelser tyckte jag med!
Anonym - Inte lätt för oss andra då att försöka förstå grekerna...:)

Ingrid sa...

Mycket roligt med Marcus' iakttagelser. Och som jag läste i hans kommentarer så bor han (kanske) i Malmö, och jag som kommer från Lund, är vi ju då två "skåningar" som läser din blogg. Dina synpunkter på hans frågor är samma som mina. Att försöka förstå grekerna är väl nästan inte lönt för det är minsann svårt. Vi får ta (acceptera) dom som de är, och grekerna har säkert svårt att förstå oss. Men det är väl tjusningen med olika länders kulturer. På något vis klarar vi ändå livet här i Grekland.
Det är kanske inte så dumt med en ny borgmästare. Ibland hjälper det med nya idéer. Här i Florina gnäller och gnyr folket som bara den men samme borgmästare blir ändå vald. Tja, kommentarer är onödiga.

Grekland nu sa...

Ingrid - Du, vi får nog ta dom (grekerna) som dom är:) Och dom får ta oss som vi är, så är det nog...Och som du säger, det är ju skillnaderna som är tjusningen!

Anonym sa...

Jag tycker inte alls att det är svårt att förstå greker!Kanske för att jag kommer från Balkan.Politik är alltid huvudtema i alla samtal.Det har alltid varit så på Balkan.Könsroller är väldigt tydliga.Greker lever i stora familjer precis som andra på Balkan.Så är det bara.Balkan är Balkan!