Sidor

måndag 15 september 2014

Vi är 87 procent!

 Den här bilden på Naousa nerifrån slätten får symbolisera hur jag ser på Sverige idag, en dag efter valet. Molnen hopar sej, det är svårt att se riktigt klart. Och det kan gå åt vilket håll som helst. Kanske brakar det loss ett åskväder som ger skador för lång tid framöver. Men solen kan också bryta igenom, den är aldrig långt borta. Den kan skingra molnen och torka upp resterna av ovädret.

Och det hjälper mej att tänka på att vi ändå är 87 procent som tror på solidaritet och lika människovärde!!

3 kommentarer:

M sa...

Hej (det var längesedan jag skrev här)! Jag tycker det är så fruktansvärt obehagligt att SD har lyckats locka så många väljare. Samtidigt vill jag inte tro att 13% av svenskarna är rasister. De etablerade partierna måste fila mer på sin politik och få folk att förstå att SD inte kommer med några riktiga lösningar. Jag tittade precis på agenda special på SVT, väldigt intressant det kan jag rekommendera! MVH, M

Anonym sa...

Det är trist att man inte längre kan nyansera diskussionerna , automatiskt blir det en märklig stämning om man skulle vilja säga något om villkoren för invandring. I Grekland känns det som om det inte är nödvändigt att vara så politiskt korrekt...jag skulle aldrig rösta på SD, men alla andra partier tycks undvika att diskutera de här frågorna i stället för att ta tag i dem och vara sakliga. Den som har något negativt att säga blir automatiskt stämplad som rasist, är det verkligen rimligt?
Monica P

Grekland nu sa...

M- kul att höra av dej igen! Jag vill inte heller tro att så många svenskar är rasister, samma sak gäller här i Grekland. Men nånting gör ju ändå att många röstar på SD och Chysi Avgi, kanske är det som du säger något som saknas i övriga partiers politik? Ska se om agenda går att titta på i svtplay.
Monica - nej det är förstås inte rimligt, och jag håller med dej om att det är svårt att prata om problem med invandring utan att genast få en stämpel på sej. Självklart borde vi kunna diskutera och även vara kritiska, utan att bli stämplade som rasister.