Sidor

måndag 3 november 2014

En höst som blev till vinter

Äntligen sken solen från en klarblå himmel. Det känns som om den där himlen varit ovanligt grå en längre tid, nästan som om solen glömt bort oss. Så jag ville absolut ta en tur uppåt bergen igår för att andas frisk bergsluft.

 Temperaturen låg på 3-5 plusgrader. Tanken var att se hur långt hösten kommit.Lite höstfärger och sånt, ni vet. Och visst fanns det gott om både gulröda och torra löv.
 Men mest blev det en tur till vintern istället, för runt omkring oss lyste topparna kritvita av snö.

Hit upp går skidliften från 3-5 Pigadia, Visst ser det ut som om man redan kan åka i backen?

Och sen såg vi ett kometfall över bergen? Eller? Nja, maken förklarade att det inte kan vara en komet om "svansen" är vänd mot solen (och solen stod till höger i bilden). Så nu vet ni det.

3 kommentarer:

Ingegerd sa...

Så vackra bilder, som alltid. Ni bor fantastiskt vackert. Snö mot den blå himlen och grönt längre ner. Och tänk vad man lär sig. Visste inte det där om kometerna och svansen. Har aldrig ens kommit på att tänka på det. Men nu glömmer jag det aldrig :) Tacka Harry för upplysningen. Stoppar in den på lämplig plats.

Anonym sa...

Brrr! Jag har fått mitt mått snö under 61 vintrar i Sverige...så här på bild gårdet ju an!
Monica P (som tycker att det är svårt att se de där siffrorna/bokstäverna som man ska fylla i.)

Grekland nu sa...

Ingegerd- Jo, nog är det vackert här, det håller jag med dej om! Och kanske kan kunskapen om kometsvansen komma till nytta någon gång, man vet aldrig!:)
Monica - Håller med dej, jag tycker det är så praktiskt att snön här oftast håller sej uppe på bergstopparna och inte nere i stan...(Och jag tycker också det kan vara svårt att se de där siffrorna, men då får man pröva flera gånger!)