Sidor

söndag 30 november 2008

Första ljuset är tänt


God och glad advent på er alla! Första ljuset är tänt och vi går mot jul.

Jag älskar adventstiden och lucia. Själva julen kan kvitta, men advent ger mej rysningar av välbehag. Idag skulle jag ha velat sitta och trängas i nån kyrka och sjunga Hosianna för full hals...Här i Grekland är det svårt att uppbringa nån adventsstämning, men hemma hos oss tänder vi i alla fall första ljuset i staken och hänger upp stjärnor i fönstren. Vet att några grannar väntar på att vi ska göra det varje år, för de tycker det lyser så fint...

Man firar inte advent, men man är tidig med att julskylta och pynta här. Många har till och med redan klätt granen hemma hos sej. Ska ge mej ut nån dag med kameran i högsta hugg för att försöka fånga grekisk julskyltning på bild.

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Marianne sa...

Så mysigt!

Du har en award hos mig.

Anonym sa...

Trevlig advent!
Det där med att sjunga Hosianna i kyrkan, skulle jag gärna vilja följa med Dig. Jag ryser........
Vill även gratulera på 1-års dagen 27/12.
Vad mycket Du gått igenom, vilken pärs du haft.Mycket kunskap och insikt du fått om Dig själv.
Du är verkligen värd blommor.

Utmärkelse,,,,få se om jag fixar det, men är glad att jag fått det!
Få jag låna Din text, den lät så bra och skulle passa i mina tankar.
Sköt om Dig nu och ska bli kul läsa om grekisk jul.
kram

Musikanta sa...

Var ledig på Första Advent men eftersom MM är kyrkvärd var jag med honom i vår kyrka här i Mogata.

Det är alltid högtidligt med alla de kända adventspsalmerna, men det var extra högtidligt denna söndag eftersom Chorus Feminae uppträdde och sjöng advents- och julsånger.

En helt underbar kör bestående av gamla korister från dirigentens flickkör som inte ville sluta att sjunga!

Petchie75 sa...

Jättemysigt! Jag måste verkligen se till att fixa en adventsljusstake till nästa år - jag gav en till spanska svärmor förra året och hon älskade den (den var av gjutjärn och vägde ett ton!).
Kram