Sidor

fredag 18 december 2009

Halvårskoll!

Halvårskoll är temat för idag. Och med det menas INTE en massa läkarundersökningar som är min första association (ska göra min halvårskoll i januari), utan nåt betydligt trevligare, nämligen att man visar bilder och berättar om det senaste halvåret. Nilla står för temavalet.

Och när jag tittar tillbaka på senaste halvåret så känner jag att det är de RESOR jag gjort som jag vill skriva om. För det blev extra många resor, båda korta och lite längre, den här perioden.

I juli, ja då åkte vi först till den underbara badorten Chorefto i Pileon. Och direkt därefter till Wurzburg i Tyskland, tillsammans med tio elever. En härlig stad med mysig atmosfär. Att sen maken bröt armen där, det försöker vi glömma...Bilden visar utsikten över stan uppifrån slottet.

I augusti var det drömmarnas stad Wien som var huvudmålet! Under åtta trevliga dagar gjorde vi Wien till vår egen stad, vi traskade kilometervis och njöt av skönhet, historia och god öl. Bilden visar den välkända statyn av Strauss i stadsparken.

September? Jo, då blev det en sväng till Alexandroupolis, Greklands port mot öster. Småtrevlig stad, mest känd för sin fyr.

I oktober återupplevde jag ön Lesvos! Sist var på bröllopsresan för 25 år sen. Nu har vi två barn boende där som jag ju var "tvungen" att besöka. Underbara sensommardagar i Mytilinis hamn och i Kalloni med flamingos och sardiner. Och bläckfiskar på tork!

November innehöll en resa till Greklands alper, dvs Karpenissi. Blev mycket fascinerad av den vilda och vackra naturen. Åker gärna dit igen när det inte regnar och är dimma!


Nu i december då? Nja, har nog inte varit längre än till Thessaloniki. Men det är inte det sämsta resmålet, särskilt inte när stan är julpyntad! Men jag väljer att sätta in en bild på kyrkan Agia Sofia, som jag "upptäckte" sist jag var där.

Vilket trevligt halvår jag haft, tycker jag nu när jag ser det så här i backspeglen!

PS: Är den här layouten bättre än den gamla? Ville pröva nåt nytt...

13 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Så fint du gjort det! visst är det roligt med lite förändringar då och då.
Så mycket resor ni hunnit, orkat och mäktat med! otroligt läckra och lockande bilder.

Anonym sa...

με γειά, με γειά...
ωραία είναι κάπου-κάπου να αλλάζουμε το κουστούμι μας....
δεν σε γνώρισα στην αρχή....
μπαααα, σε άλλο μαγαζί μπήκα σκεφτόμουν!!!
καλή αρχή!

Nilla sa...

Jättefint inlägg! Vad fint du har det och kul med resor! Jag önskar att jag rest lite mera... Ha det så bra.

Grekland nu sa...

Fritt ur hjärtat - Kul att du tycker om den nya sidan! Ja, så här många resor på en kort tid brukar det inte bli, men kanske det kan fortsätta så här nu när vi inte längre har några barn hemma att ta hand om.
Simela -ευχαριστώ! είπα να κάνω μια αλλαγή μετά από τρία χρόνια στο ίδιο κουστούμι...
Nilla - tack! Jo, resor det är roligt det. Och det finns SÅ många platser kvar att se bara här i Grekland, för att inte tala om i resten av världen...

Marianne sa...

Ja det här är en fin layout!

Du reste mycket nu i höst, ja. Hoppas att din man är helt frisk i sin arm igen.

Jättefint tillbakablick!

Mini sa...

Alltid roligt med förändring! Jag gillar den nya layouten. Trevlig kväll önskar Mini på Samos!

Herr Fryle sa...

Wow! Vilken snygg layout. Färgen är underbar.
Karpenissi verkar vara ett intressant ställe, dit måste jag åka någon gång.

Grekland nu sa...

Marianne - man förstår bättre när man gör en sån här tillbakablick hur många resor det faktiskt blev. Maken gör fortfarande gymnastik för att få tillbaka full rörlighet, det tar sin tid...
Mini - tack för det! Ja, jag har ju haft samma layout i två år så jag tyckte det var dags.
Herr Fryle - Tack! Roligt att du gillar den. Och till Karpenissi måste du åka, du som gillar berg och natur. Det finns mycket spännande att se där.

Minerva sa...

Vad du har hunnit med mycket!

Anonym sa...

Vilka härliga resor och fina foton. Fick väldigt stor lust att bege mig till Europa och dina hemtrakter helt plötsligt. Och sida, ja den har ju blivit jättefin! :-)

Anna, Fair and True sa...

Vad många resor du hunnit med!

Kommer det snö i Greklands alper?

Är Lesvos samma som Lesbos?

Så du rekommenderar Wien?

Grekland nu sa...

Minerva - ja när man ser det samlat så här så märker man hur många resor det faktiskt blev
Isflaket - men det var ju bra att bilderna gav dej lust att resa till Europa. Dina bilder brukar ge mej lust att åka till Grönland!
Anna - jovisst snöar det på höga höjder i Grekland. Så man kan åka skidor på ganska många ställen. Det gäller bara att det inte blir för milt, som nu, för då smälter den bort. Lesvos är detsamma som Lesbos, jag föredrar att skriva Lesvos eftersom bokstaven b uttalas som v. Och Wien rekommenderar jag absolut!

Anna, Fair and True sa...

Tack för svar och för rekommendationen! Ska se till att besöka Wien någon dag!