Sidor

onsdag 16 december 2009

Julstress ett minne blott



Ungefär en vecka kvar till jul. Allt känns lugnt och under kontroll (nu när jag hämtat mej från lussefirandet). Ingen stress i sikte så långt ögat når.

Det där med julstress har (nästan) försvunnit ur mitt liv. Obeskrivligt skönt. Mest på grund av att jag inte jobbar heltid längre, förstås, utan kan planera min tid själv. Men också på grund av att jag bor i Grekland, där saker och ting lunkar på i ett betydligt lugnare tempo.

Men jag har inte glömt hur julstressen kändes! Minns hur det liksom knöt sej i magen och hur jag nästan hade yrsel av att flänga hit och dit veckorna före jul. Och om inte allt blev PRECIS som det borde eller som jag ville, ja då var katastrofen nära...

Nu tar jag en sak i taget.Bakade julbrödet igår och i morgon ska jag göra köttbullar. Allt åker sen in i frysen förstås. Sista dagen gör jag Janssons frestelse och ugnsbakar skinkan.

Sen är det där med julklappar. Har i alla fall så smått börjat fundera på vad jag ska köpa och bett barnen komma med önskningar. Sen får vi se vad det blir.

Att julhandla är inget stressmoment alls i Naousa. Här är arbetslösheten och den ekonomiska krisen så stor att det aldrig blir nån trängsel i affärerna, inte ens dagarna före jul. Egentligen tragiskt förstås, för om inte folk har pengar att handla för så går det dåligt för affärsinnehavarna, som i värsta fall måste slå igen sin affär...Allt hänger ihop så tydligt på en liten ort.

Bilden är tagen på torget i Naousa häromkvällen. Kommunen har i alla fall inte snålat med juldekorationerna i år!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer:

Heléne sa...

Vi har helt slutat med julklappar även fast min dotter "bara" är 15 år! Det är så skönt! Vi brukar istället ta en tur ut någon gång i mellandagarna och handla våra egna julklappar.

Marianne sa...

Skönt att slippa stressa med julen. Här är det ingen som helst julstress heller, men lite ska jag väl försöka få ihop till ett julbord i alla fall. Sillen lyser dock med sin frånvaro liksom skinkan. Men en jansson och köttbullar, rödkål och risgrynsgröt, det ska jag nog kunna få ihop i alla fall.

Eva Henriksson sa...

Härligt att du inte känner stressen. Du bemästrar den eller bara undviker den totalt.???
Bra bra.

Grekland nu sa...

Helene - att inte köpa julklappar är definitivt ett sätt att minska julstressen! Vi köper ju bara småsaker till varann numera och det känns mycket bättre.
Marianne - ja, i Egypten finns det väl ingen stress i omgivningen, utan det hänger helt på dej själv vad och hur du vill ha det! Skönt att du tycker det är ok även utan skina och sill..
Eva - tja, visst lurar stressen i nåt hörn,färdig att ploppa upp, men jag tycker jag har god tid till alla förberedelser numera när jag inte jobbar så allt sker i lugn takt. Dessutom är inte omgivningens krav så stora här i Grkeland

Mini sa...

Hej! Åh, vad det låter gott med julmaten. En liten fråga; när du gör Janssons frestelse, vad får du tag i ansjovisen? Har jag missat att hitta den i de grekiska mataffärerna...eller är det så att du köper den på IKEA?
Hälsningar Mini på Samos

Grekland nu sa...

Mini - det där med ansjovis är faktiskt det besvärligaste att hitta! Har prövat med ansjovis från grekiska affärere, det går INTE. Det har också hänt att jag hittat ansjovis på IKEA, men det kan man inte lita på (i år t ex fanns det inte), så för säkerhets skull ber jag släkten skicka en burk eller två i ett brev!