Sidor

söndag 28 mars 2010

En livsviktg förändring

"Förändring" var bloggtemat i Show and tell i fredags. Ett intressant tema som Saltistjejen hittat på. Lite försenat ska jag försöka utveckla mina tankar om förändring.

Rent allmänt tycker jag om förändringar. Jag gillar när det rör på sej, inte när saker och ting är statiska och stillastående. Men vilka förändringar ska jag skriva om, tro? Hur vintern går över i vår? Hur livet förändrades när jag fick barn? Eller om den stora förändring det innebar att flytta från Sverige till Grekland?? Eller kanske om hur livet tog en annan och mer dramatisk bana när jag fick diagnosen bröstcancer?

Ja, livet är fyllt av stora och små förändringar. Men idag ska jag skriva om en helt färsk förändring i mitt dagliga liv, och det handlar om kosten, om vad jag stoppar i mej. Och detta tack vare en bok som jag just nu läser, av David Servan-Schreiber "Anticancer. A new way of life" (har inte kunnat hitta den på svenska, själv läser jag den på grekiska). Har bara läst halva boken än, men jag kan redan nu säga att det hänt en förändring!

Jag fick boken av en väninna i Thessaloniki som för två månader sen fick veta att hon har bröstcancer med spridning till skelettet. Hon fick tips om den här boken, slukade den och la direkt om sin kost och sitt sätt att leva. När jag träffade henne förra veckan hade hon köpt ett exemplar till mej - som jag nu slukar med lika stort intresse.

Boken handlar om hur författaren och läkaren David Servan-Schreiber fick en hjärntumör, som så småningom också gav metastaser. Allting vändes upp och ner för honom, men istället för att ge upp valde han att att lägga ner sin själ i att forska kring kostens betydelse för uppkomsten av cancer. Detta var för 15 år sen och fortfarande är han i full aktivitet.

Tänker inte gå in i detalj än på vad det här innebär - det ska jag återkomma till när jag läst ut hela boken - men kan i alla fall säga att det i stort sett handlar om att äta mat som förhindrar bildandet av tumörer och att avstå från den mat som "stimulerar" tumörerna. Låter kanske som hokus-pokus, men allt detta förklaras mycket pedagogiskt. Och det är inga konstigheter: det handlar om att äta mycket frukt (blåbär!) och grönsaker (särskilt lök av olika slag), bönor, olivolja, grovt bröd, fisk. Och att dricka grönt te i stora mängder! Det man bör avstå från är socker och vitt mjöl, kött i stora mängder, produkter med omega-6.

Man kan säga att den traditionella medelhavskosten är helt rätt precis som den indiska och asiatiska kosten (cancerstatistiken i Asien jämfört med i västvärlden säger en del).

Visst, det här kände jag ju till egentligen, för hur många gånger har man inte hört att man ska äta mycket grönt och lite kött. Men inte förrän just nu, med min oro för metastaser, var jag riktigt mottaglig och redo för en förändring! I det stora hela äter jag rätt redan - det nya och det svåra blir nog att avstå från socker och vitt mjöl (gottegris som jag är)! Men det är en baggis i sammanhanget när det handlar om ens hälsa. Jag har ingenting att förlora, men allt att vinna, så varför inte försöka!

Återkommer med en mer detaljerad redogörelse för innehållet i boken när jag läst ut den. Nu ska jag gå och koka mej en kopp grönt te!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

9 kommentarer:

Eva Henriksson sa...

Vi hade en undersökning i DN för en tid sedan om grönt te och vissa märken innehöll för mycket giftbessprutning. kolla in det om du kan...om du ska dricka stora mängder.
Kram så intressant!Så fint du skrev och Sture L !

Anonym sa...

Så spännande! Ser fram emot inlägget efter boken...

Roula sa...

Hoppas verkligen,at du kommer har det bra i framtiden!! Önskar dig allt gott!!
Jag är en tysk kvinna,bor mycket nära gränsan till Danmark(gick i dansk skola)har slägtning i Skáne(dialekten är mycket diskuterat,jag älskar den;-)) och en grekisk man fran Kavala....sá i bland kann det ju bli lite virrvarr med spráket;-))

Tina sa...

Intressant!!!
Skriv gärna lite tips ur boken. Det läser jag gärna om. Jag tror inte alls att det är hokuspokus.

Grekland nu sa...

Eva Henriksson - Har kollat artiklarna i DN, tack för tipset. När det gäller teet så kanske jag överdrev när jag skrev stora mängder, tre-sex koppar om dan rekommenderas men jag tror nog inte jag kommer att dricka mer än 2-3 högst. Sen är det ju så att det tyvärr kan finnas gifter även i grönsaker, fisk osv, och därför är det bra att man äter varierat, inte jättemycket av en enda sak. Författaren tar upp det här med gifter också och säger att vid en normal konsumtion så "vinner" ändå hälsoeffekterna för det mesta över riskerna att få i sej giftiga ämnen. Roligt att du tyckte om det jag skrev om Sture Linnér, han var ytterst vänlig och mycket intresserad av allt han såg.
HeLena - jag tycker också det är spännande så jag återkommer säkert
Roula - välkommen till bloggen, roligt att höra av dej! Brukar du åka till Kavalla ibland? Det är en jättefin stad tycker jag. Tack för dina önskningar!
Tina - lovar att tipsa. Det här är råd som alla mår bra av att följa.

Roula sa...

Ja....áker till Grekland varje sommer och om vi har tid blir det oftare.
Komma ihág första gangen jag var i Grekland,ákte ensam. Hälsade pá D.kusin i Thessaloniki.Hon pratade jättebra tyska.Bra för mig,kände ju nästan ingenting om Grekland och pratede inte alls grekisk.
Hon var jättesnäll,visade mig runt och förklarade ting.
En dag ákte vi till Noussa,där du bor.Förbi pärsikorodlingar(hette det sá?)DET var ju nágot väldigt imponerande...och saaaa goda dom smakade;-)!!

Musikanta sa...

Det låter jätteintressant. Att man ska äta fisk, frukt och grönsaker visste jag ju förut, men inte att man bör äta väldigt lite kött. GI- dieten t.ex. rekommenderar ju kött eftersom det är proteinrikt...

Eftersom jag är gift med en laktovegetarian blir det mycket lite av den varan, som tur är.
Dela gärna med dig av fler mattips i framtiden!
Kramar!!!

Saltistjejen sa...

OJ vad SPÄNNANDE!!
jag tror helt klart att kosten ahr stor betydelse för vår hälsa. Självklart kan man itne "bota" allt med omlagd kost men jag tror man kan förebygga samt göra livet mycket bättre med just kosten. Hälsomässigt sett.
Vilket jättebra inlägg i fredagstemat!
Jag är också glad att du mår så bra!
Fortsätt nu ta hand om dig!
Kramar!!

Grekland nu sa...

Roula - vad kul att du varit i Naousa också! Jo, persikorna här är verkligen underbart goda.
Musikanta - hoppas kunna förklara lite mer när jag läst ut boken, men den är tjock så det blir nog inte förrän efter påsk.
Saltistjejen - tack för din omtanke! Tror kanske inte heller på någon direkt "bot" men är ändå beredd att pröva en annan och mycket mer hälsosam kost. Jag tycker redan, efter en vecka, att jag känner mej lite "lättare" på nåt sätt. Ska berätta mer i ett annat inlägg!