Sidor

tisdag 23 mars 2010

Världsliga ting

Snopet slut på en trevlig kväll. Det är väl det minsta man kan säga.

Filmkväll igår alltså i svenskgrekiska föreningen i Thessaloniki. Som jag skrev i förra inlägget så såg vi andra delen av Milleniumtrilogin. Och det var spännande värre.

När även sonen anlänt från flygplatsen så skulle vi ta bilen tillbaka till Naousa. Den stod parkerad på en stor gata, rakt upp från Plateia Aristotelous. Alltså precis mitt i stan, med liv och rörelse.

Vi sätter oss i bilen och sonen tar genast fram en cd-skiva att lyssna på. "Men var är radion?" säger han. Jag stirrar som ett dumt får på platsen där radion brukar sitta och fattar inget. Den var ju där för ett par timmar sen! Nu fanns där bara ett gapande hål...Så småningom faller polletten ner och jag fattar att vi haft inbrott i bilen.

Vi börjar titta oss omkring och ser då att det lilla sidofönstret där bak är krossat, det hade vi inte ens märkt när vi gick in i bilen.

Snopet, som sagt. Men det kunde varit värre, konstaterar sonen, hela bilen kunde ju varit borta. Så sant. Vad är väl en bilradio och en krossad fönsterruta - det är världsligt, som vi sa i Småland.

Idag har jag lämnat bilen till verkstan för att få en ny ruta. Försäkringen täcker rutan men inte radion. Alltid något.

Som tröst sätter jag in en bild på magnolian (igen) som just nu är i sitt esse.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

8 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Tråkigt! man blir ju förb.. onödigt jobb och onödiga pengar.
Skönt med din filosofi:-)

Saltistjejen sa...

Nej vad trist! Sådant bir man ju så arg på!!!!! varför kan folk inte lära sig att skilja på mitt och ditt!!!

Eva Henriksson sa...

Trist. Besviken blir man men man ska inte gräma sig.....Roligt att ha sonen hemma!

Madicken sa...

Inbrott, inte kul..
Men magnolian, så fin!

Marianne sa...

Så trist! Om de där idioterna kunde lägga lika mycket ansträngning på någonting vettigt i stället!

Mini sa...

Tråkigt!!!! Igår grep de en ung tjej i en av H&M-affärerna här i Aten när jag var där inne. Hon blev tagen på bar gärning när hon öppnade en äldre dams handväska...håller hårt i väskan när jag är i Aten! Hoppas att allt löser sig på ett bra sätt med bilen. Och ja, vilken underbar magnolia!

Grekland nu sa...

Simone - precis, förb...är rätt ord! Men som tur är har jag lärt mej att ta sånt här lite lugnare nuförtiden.
Saltistjejen - Visst! Det här var "snyggt" gjort så det var säkert proffstjuvar och för dom är det en barnlek att bryta sej in.
Eva - Besviken och arg, men det kunde varit värre. Och det är alltid roligt att få hem ett utfluget barn!
Madicken - ja jag älskar det där magnoliaträdet, det är bland de första träd som blommar.
Marianne - haha, ja det kan man tycka! De kunde väl städa gator och torg istället!
Mini - usch då! Ja det är tyvärr rätt vanligt med fickstölder också, i alla fall i storstäderna. Lyssnar man på nyheterna kan man tro man befinner sig i Chicago, minst.

Tina sa...

Nää!!! Usch!