Sidor

måndag 5 april 2010

Äggknackning

Som vanligt på Annandag påsk så åkte vi till byn Lefkadia. En by som ligger på antik mark, med flera stora och imponerande gravar från 300-talet f Kr. Därifrån kommer min svärfar och där bor en del av makens släktingar.

Och på annadag påsk så har man alltid äggknackningstävling där. Egentligen en rätt tråkig tillställning för den som tittar på. Några gubbar sitter vid ett långt bord på idrottsplan och håller på med nåt som publiken, som sitter på läktaren, inte kan se...

I vilket fall som helst så knackar gubbarna ägg och den som har starkast ägg vinner. Och de tar det på blodigt allvar minsann.

Men en folkfest är det. Borgmästare, kommungubbar och riksdagsmän kommer och visar upp sej. Och sen bjuder man på dricka och grillspett - bara det kan ju vara värt ett besök.

Vi kollade in äggknackarna en stund, men sen gick vi en promenad och njöt av blommande syréner istället! "Paschalia" heter den på grekiska - påskblomma alltså. Alltid lika ljuvlig.

Ska bli skönt med en vardag i morgon!

3 kommentarer:

Laura sa...

Åh vad jag älskar syrener, de doftar så gott!! Min mormor hade en syrenhäck då jag var liten, och varje midsommar som vi var där så doftade det så underbart av syrenerna (hon bodde längre upp i norr).

Angående den där äggknackningstävlingen, är det råa eller kokta ägg som de knackar? Ahmets familj brukar också alltid ha äggknackningstävling vid frukosten, med kokta ägg.. :)

Kram!

Grekland nu sa...

Laura - det här var de allra första syrener som jag sett i år, de flesta är inte utslagna än eftersom påsken är tidig i år. Och angående äggknackningen så är det kokta ägg - annars hade det nog blivit äggröra av alltihop...Här hemma knackar vi också ägg med varann till middagen med de målade äggen.

Marianne sa...

Hahaha, ja det är allvar när gubbar tävlar! : D

Just nu har jag skickat maken min till dina trakter. Han blir där till på fredag.