Sidor

söndag 25 april 2010

En fullspäckad helg


Ta en del städning på balkongen och en del utomhusfika med dotterns svärmor. Fyll på med två delar föredrag om fysikens historia och universums "strängar" (två, eftersom föreläsaren var så pratglad att det blev alldeles för långt). Lägg sen till en del bokmässa i Thessaloniki och en rågad del med god fisk på utomhustaverna i samma stad. Krydda med lite, lite moln och ganska mycket sol. Där har ni ingredienserna i min helg.

Var ju bara tvungen att städa balkongen så jag kan börja sitta där och dricka mitt kaffe eller gröna te. Köpte också två plantor jordgubbar som jag ska sätta i kruka, resten av blommorna får bli nästa helg.

Och angående det där lååånga föredraget om universum så har en TIO ÅRs föreläsningsserie i astronomi härmed fullföljts. Det är maken som under tio års tid kallat olika forskare och universitetsfolk från olika håll att komma och föreläsa i Naousa, en gång varje månad under vinterhalvåret. Över 50 föreläsare har kommit totalt och delat med sej av sina kunskaper och nästan varje gång har det samlats mellan 80 och 120 personer.

Egentligen en ganska stor bedrift att kunna samla så pass mycket folk en lördagskväll - och då ska ni veta att minst hälften är ungdomar i gymnasieåldern! De kommer finklädda, för att direkt efter föreläsningen gå ut för att roa sej. De flesta är makens elever förstås och han bjuder in dem i skolan på fredagen, men ingen lärare kan ju tvinga någon elev att gå på en vetenskaplig föreläsning en lördagskväll om han eller hon inte vill, så det är lika fantastiskt varje gång att se hur tonåringarna dräller in i små gäng och slår sej ner. Och mer än en föreläsare har förvånat konstaterat att de inte bara kommer, de ställer dessutom klipska frågor.

Och idag blev det bokmässa i Thessaloniki. Var ju tvungen att lyssna på min svenska fotografkompis M. från Aten som deltog i ett seminarium om arkeologi och fotografering. Intressant!

Sen blev det fisk och sallad på taverna (där det visade sej att servitören bott i Norrköping och pratade svenska) och det var alldeles lagom varmt och skönt på Plateia Navarino. Ett gäng gatumusikanter gjorde sitt bästa för att försöka underhålla oss.

Om jag nu orkar så kan jag avsluta kvällen med en stor körkonsert här i Naousa. Men vi får se, risken är att jag somnar om jag sätter mej stilla där i mörkret...

3 kommentarer:

Marianne sa...

Så roligt med en så lyckad föreläsningsserie! När ungdomarna kommer, då ÄR det lyckat och intressant. Men måste han sluta med serien nu? Han kan väl fortsätta?

Ja du vilar verkligen inte på dina lagrar, det märker jag. Inte konstigt att du behöver en liten lur mitt på dagen! I dag tog jag mig en jag också, fast rätt sent på eftermiddagen blev det när jag hade jobbat klart. Jag börjar lära mig!

Saltistjejen sa...

Oj vilken aktiv helg! Och vad ROLIGT med din mans drivkraft att organisera föreläsningarna! Härligt med sådant intresse från åhörarna också!
Kommer han fortsätta tror du eller var detta den sista föreläsningen?
Hoppas ni får en fin vecka!
Kram!

Grekland nu sa...

Marianne - Nej han måste inte sluta, det hänger på honom själv om han vill och orkar hålla på. Men samtidigt är det ju väldigt givande så jag skulle nog tro det blir en fortsättning. Angående "luren" så är det en mycket trevlig och nyttig vana, så heja på!
Saltis - Ja, det är härligt att framför allt se ungdomarna komma - men även gamla farbröder, alla i en salig röra. Tror nog han fortsätter nästa år också!