Sidor

onsdag 28 april 2010

Klädvård och dansglädje


Solen strålar från en klarblå himmel och det börjar likna grekisk försommar. Visserligen är det fortfarande lite kyligt på nätterna (alltså kyligt med grekiska mått, dvs ca 10 grader), men på dagarna värmer solen ordentligt.

Så igår fick vinterkläderna byta plats med sommarkläderna. Eftersom det knappt finns några garderober i grekiska hus så blir det till att packa in vinterkläderna i stora påsar och försöka trolla bort dom nånstans under sommaren, för att sen göra tvärtom under vintern. Och den dagen detta sker varje höst och vår så gör familjen och alla andra bäst i att hålla sej undan, för jag blir alltid på ett uruselt humör när detta ska ske...Jag morrar och muttrar och fräser. Varför? Tja, säg det!

Men nu är det i alla fall gjort. Och jag kan använda energin till nåt trevligare. Som att baka en tårta till sonen som har födelsedag i morgon. Och till att ha svensklektion med min 12-åriga elev. Eller kanske gå på teater ikväll.


I måndags kväll var jag förresten på en dansuppvisning av en grupp som bestod av serber och av greker som bor i Paris. De dansade både grekiska och serbiska danser och var fantastiskt duktiga - och glada! De utstrålade en sån glädje och positiv energi att det var en ren fröjd. Tala om att bli på gott humör!

3 kommentarer:

Heléne sa...

Ja, grekisk dans är verkligen kul! Jag går en gång i veckan här i Sverige och dansar grekisk dans något jag aldrig gjorde i Grekland. :) Dansar du själv traditionell grekisk folkdans?

Marianne sa...

Men visst blir man på dåligt humör av vissa saker. Så där blir jag när jag dammsuger : ) Skönt när det väl är gjort, i alla fall.

Grekland nu sa...

Heléne - Ja visst är det kul! Jag gick på lektioner en gång i veckan de första sju åren vi bodde här, så jag kan hänga med rätt bra (när inte knäna protesterar för mycket).
Marianne - jaså, när du dammsuger! Där ser man, alla har vi våra svaga punkter som får oss ur humör...