Sidor

onsdag 5 maj 2010

Dagens demonstrationsrapport

Och här kommer dagens demonstrationsrapport...

Det är generalstrejk idag, men jag hade tänkt strunta i det, tycker jag har gått på tillräckligt många demonstrationer den sista tiden. Så jag gick ut på stan i morse för att handla gröna bönor och tomater för att laga "fasolakia" till middag.

Men så råkade jag hamna mitt i smeten, dvs mitt i demontrationståget som var i farten redan halv 10. Och yrkesskadad som jag är så kan jag ju inte låta bli att hänga på och ta bilder. Och idag var det extra många som deltog och det kändes på stämningen att folk var arga och upprörda.

En grupp statsanställda brandmän skrev på sin banderoll att "Bedragare, tjuvar, skattesmitare, bankmän, byggmästare och industripampar, var inte oroliga. Giorgos (dvs statsministern) har hittat pengar, hos löntagare och pensionärer".

En av stans bokhandlare, som flydde till Sverige under juntan och bodde några år i Linköping, hade en egen skylt där det stod: "Den här politiken ger fattigdom, arbetslöshet, narkotika och lösdriveri. Låt oss förändra den!"

De andra banderollerna skrev "Gör uppror", "Rättvisa får man inte till skänks, den skapas genom kamp" osv.

Pratade igår med svärsonen. Han har studerat fyra år på universitet för att bli lärare i grekiska och historia på gymnasiet. För tillfället är han timanställd av staten på ett gymnasium. Hittills fick han ca 7 euro i timmen - nu har den "lönen" sänkts till under 4 euro!! Undrar ni sen varför folk är upprörda?? Särskilt när man vet att de som är orsak till eländet troligen kommer att gå helskinnade ur det hela. Som vanligt.

För att följa vad som händer i Aten och Thessaloniki så får både ni och jag läsa DN och SvD, för de grekiska nyhetsmedia strejkar hela dagen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: