Sidor

tisdag 22 juni 2010

En blommande tratt

Har inte blivit så mycket bloggande de senaste dagarna. Det har saknats både tid och lust. Och orsaken är att en närastående person i makens familj insjuknat och legat på sjukhus, och det sista jag tänkt på är att blogga. Säger inget mer om det just nu, men det har tänts många ljus och sänts många böner till högre makter, det är ett som är säkert.

Annars är grannens blommande träd underbart vackert just nu. Jag njuter av det från min balkong. Vet inte vad det heter på svenska, har försökt hitta det i mina böcker. Kanske är det Campsis Radicans? Nån blomkunnig som vet?

Grannarna själva vet inte heller vad det heter, de kallar det bara för "χωνάκι" som betyder tratt eller strut.

Sen är det strejker på gång igen. Det nya socialförsäkringssystemet diskuteras i riksdagen och det är strejker mest varenda dag.

Vädret är svalt och skönt, häromkvällen var det bara 18 grader. Men det är ändå tillräckligt för att vår solfångare på takterrassen (eller bavrulle som minstingen kallar dom för) ska ge oss varmvatten. Vi har haft den här mackapären i snart 20 år, men häromdan var det som om jag såg den för första gången, visst är det konstigt...

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

8 kommentarer:

Marianne sa...

Jag skänker också en bön för din mans släkting! Hoppas att det går bra.

Ett så fantastiskt vackert träd! Jag tycker det liknar ett som finns här, men jag vet inte vad det heter.

Här finns inte många solfångare, konstigt nog. Eller det kanske inte är så konstigt. Det kostar ju en del att köpa, samtidigt som el och bensin och olja är löjligt billigt här. Jag tror inte man betalar självkostnadspris ens. Bensinen kostar 4:-. Oj, ja då har det höjts, för inte länge sedan kostade det 1:50.

Eva Henriksson sa...

Måtte det gå bra med er släkting!
Vilken fin temperatur när de håller på att svimma i södern.

Anonym sa...

Hoppas släktingen blir piggare snart. Inte lätt att släppa tankarna på den som är sjuk .
Monica P

Grekland nu sa...

Marianne - tack, det behövs, för situationen är allvarlig! Trädet borde nog finnas i Egypten också, men det är så typiskt här att ingen vet vad det heter. Ang solfångare så kan jag förstå att man inte använder det om olja,el och bensin är så billigt. Men det är annars ett miljövänligt och billigt alternativ när det väl finns!
Eva - tack för din önskan, vi hoppas på detsamma! Ja, 18-25 är precis lagom för mej.
Monica - Vi hoppas också på det bästa. Men tyvärr ser det lite mörkt ut.

Laura sa...

Jag hoppas att din mans släkting kryar på sig och blir bättre snart!

Helen sa...

Är det inte hibiskus?

Marianne sa...

Helen: Nej, det är defnintivt inte en hibiskus. Den ser helt annorlunda ut. Men jag vet inte vad det är : )

Mini sa...

Håller tummarna hårt för att allt går bra för er släkting som har insjuknat...vet hur detta känns och på verkar en...Stor kram!