Sidor

onsdag 23 juni 2010

Små eldar mot mörka krafter

Så här kvällen före Johannes Döparens dag så kan man, om man har tur, få se hur folk tänder små eldar på gatan och hoppar över dom. Fortfarande finns det en och annan som håller kvar den här uråldriga förkristna traditionen som sker i anslutning till sommarsolståndet.

Det som eldas upp är de blomsterkransar som vi band på Första Maj och som sen dess hängt på balkongen. Svägerskan och jag var ute i god tid den här gången och brände upp våra kransar redan igår för säkerhets skull (vi såg fel i almanackan...). Strunt samma. Vi hoppade i alla fall över elden tre gånger och det sägs att vi därmed har besegrat alla onda makter (och den här gången var vår önskan starkare än någonsin).

Och ikväll stötte maken och jag på ett gäng i närheten av idrottsplan som eldade sina kransar.


Barnen hoppade med glädje fram och tillbaka över elden.

Det finns också en annan tradition just den här natten. Och det är att man går ut och plockar oregano, innan solen går upp. Oregano från denna natt har alldeles extra god kvalitet och inverkan. Visst liknar det vårt plockande av midsommarblomster?

Det var klart i luften ikväll och molnen gjorde roliga mönster, typ en tusenfoting, på himlen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

Laura sa...

Det finns en liknande tradition även i Turkiet med att hoppa över eldar, dock vet jag inte så mycket om den.. :S Det är i alla fall inte på midsommar som man gör det! :P Här i Finland däremot så tänder man midsommarbrasor, också en förkristen tradition.. I de svensktalande delarna av Finland förekommer även midsommarstänger.

Det var ett intressant moln du hade fångat på bild!

kram!

Anonym sa...

Det var några pyttiga eldar ni har i Naoussa! Här på Kalymnos gillar man stora brasor, den som kollar video på WWW.Η ΑΡΓΩ ΤΗΣ ΚΑΛΥΜΝΟΥ kan se vad jag menar. Själv blev jag genomvåt när jag kom i vägen för en vattenspolande man som duschade ungarna som hoppade ...
Monica P

Anonym sa...

www.argokalymnos.gr ska det vara...
Monica P

Grekland nu sa...

Laura - visst är det kul med såna här traditioner som liknar varann och finns lite överallt! Så ni tänder brasor vid midsommar i Finland, det visste jag faktiskt inte.
Monica - haha, ja det förstår jag att du tycker nu när jag sett eldarna på din länk!! Det var inga dåliga grejer...Men här eldar man bara upp sina första maj-kransar, så det kan inte bli så stora eldar. Stora brasor blir det däremot på juldagen här! Kul i alla fall att den här traditionen är så stark hos er.

Laura sa...

Tack för att du svarade på min gallup! Jag håller med dig - det heter absolut kex med hårt K! :)

Hur är det med din mans släkting nu? Är han fortfarande på sjukhuset? Jag tycker synd om er, det är ju inte alls jättelänge sedan min faffa låg på sjukhuset också.. Och faran är ju inte över bara för att man får komma hem från sjukhuset heller.. Jag var ju jätteglad då min faffa fick komma hem, men samma natt så avled han. :( Åhhh.. Jag hoppas det går bättre för er släkting!!

kram!

Grekland nu sa...

Laura - det är makens syster som är sjuk och det är allvarligt, mer vill jag inte berätta än. Och visst är det oroligt och svårt när någon närstående är dålig, det påverkar hela ens tillvaro.

Laura sa...

Jag håller tummarna för henne och önskar av hela mitt hjärta att hon får bli bättre!