Sidor

fredag 11 juni 2010

Herr Påfågels äventyr

Medan jag försöker få nån ordning i kaoset här hemma går jag och grunnar på fredagstemat idag, "En resa i tiden". Men tills tankarna klarnar lite så bjuder jag på lite fågelskådning, gjord från balkongen i förmiddags.

Min vän herr Påfågel (som jag skrivit om ett otal gånger) är för det mesta på rymmen från parken där han egentligen hör hemma. Mest håller han till i vårt kvarter där han skränar och har sej. Och när han får chansen så äter han gärna upp grannens kattmat.

Ibland är det med risk för att bli överkörd som han tar sina promenader hit. Mitt i gatan går han, som alla andra greker (några trottoarer finns ju inte).

Och idag hittade han ett nytt ställe att utforska, nämligen grannens tak. Han dök plötsligen fram där bakom grenarna.

Sen spatserade han fram över taket.

Och väl framme vid kanten kikade han ner. Hm, undrar om man vågar hoppa - eller ska man ta till vingarna kanske?

Ja, det är nog bäst att flyga! Tänkte herr Påfågel och gled iväg i luften...

3 kommentarer:

Marianne sa...

Vad härligt! Tänk att ha en påfågel som kommer spatserande så där! Underbart.

Mini sa...

Vilka härliga bilder på herr Påfågel!

Grekland nu sa...

Marianne - nu är jag van vid den, men i början tyckte jag det var så exotiskt på nåt sätt. Fast det hör nog inte till vanligheterna att de strosar omkring så här bland folk och bilar, förstås.
Mini - jag hade tur som råkade vara på balkongen just då! Och jag är lite stolt över bilden där han flyger.