Sidor

måndag 14 juni 2010

Skolavslutning

Trevlig sommarvecka på er alla! Önskar lite värme till er i Sverige och lite svalka till oss i Grekland. Årets första minivärmebölja är nämligen över oss och det är stånkigt värre. Den kallas för mini för att den inte ska pågå längre än 3-4 dar, sägs det. Hoppas det stämmer!

Och idag var det skolavslutning i Grekland, i alla fall för låg och mellanstadiet. Man går efter datumet och inte veckodagen, är 14 juni en måndag så blir det avslutning då. Punkt. De större klasserna skriver prov veckan ut.

Här är det några skolbarn som visar upp sina danskunskaper. Grekisk dans som synes.

Blir alltid lite fånigt tårögd när jag ser finklädda barn på avslutning. Jag gick förbi några skolor och stod där och kikade in genom grinden. Det är väl minnen och nostalgi från de egna barnen skolavslutningar som ploppar upp kan jag tro. Och detta trota att avslutningarna här i Grekland inte är sådär ljuvligt vackra och stämningsfulla som svenska skolavslutningar kan vara, här kan det vara lite hur som helst. Precis som i den här skolan där alla tre barnen gått, här rockar småttingarna loss till modern musik.

Annars börjar vi väl kunna ta oss fram i lägenheten i alla fall, ett framsteg bara det. Ser fram emot att snart få hänga upp lite nytt på de nymålade väggarna, t ex en del av de tavlor som min mamma målat. Man måste ju förnya sej, i alla fall vart tionde år sådär...

1 kommentar:

Marianne sa...

Ja skolavslutningar är speciella. Jag får tårar i ögonen när jag ser studenter, antar att det är nostalgi. Men också tanken på att de nu går ut som vuxna och har hela livet framför sig. De är ju unga, så de orkar och har tid.