Sidor

söndag 13 juni 2010

Varmt, rörigt och fotboll

Hela den här målnings-och renoveringsröran vi just nu har här hemma påminner mej lite om hur det var den där kanonvarma sommaren 1994 i Sverige.

Vi skulle flytta till Grekland det året i juli, alla saker skulle sorteras, slängas, skänkas bort eller packas. Och inte bara packas, utan också tas isär i sina minsta beståndsdelar. För flyttbilen tog ju betalt per kubik, alltså måste allt vara så smått som möjligt. Med andra ord en salig röra.

Det var som sagt ovanligt varmt den sommaren, precis som här (idag hade vi 34 grader i skuggan). Så svetten rann.

Och som om det inte räckte med det. Mitt i alltihop var det också FOTBOLLS-VM! När vi höll på som bäst att packa, då -94, ja då var det för match. Allt flyttbestyr avstannades och maken placerade sej i soffan för att följa vareviga match.

Precis så är det nu också. Två gånger om dan avstannar allt och tvn slås på. För fotbollen är ju helig, det vet vi ju (särskilt i Grekland). Fast Greklands insats igår var visst inte mycket att hänga i julgranen, hörde jag sägas. Själv kollar jag bara när Sverige spelar på VM-nivå, så i år slipper jag.

Fast igår kväll gick vi ut för att se matchen, för att få lite luft efter slitet inomhus hela dan. Varje café med självaktning smäller upp en enorm storbilds-tv såna här dagar, så det var bara att slå sej ner under lindträden vid parken, det fanns tv-skärmar vart man än tittade. Maken kollade på fotboll och jag kollade på folk som promenerade förbi. (Och som ni ser på bilden så var det fler än jag som inte brydde sej om vad som hände på skärmen). Så med en iskall öl och lite nötter i den ljumma kvällsluften blev det ganska ok till sist.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Marianne sa...

Här slipper jag fotbollen, men i stället avstannar livet när det är Formel 1 ...

Grekland nu sa...

Ja, är det inte den ena sporten så är det den andra...

Musikanta sa...

Har just tittat på matchen mellan Spanien och Schweiz! Jätteroligt att Schweiz vann!! Alltid kul när någon helt otippad slår de stora kanonerna.

Jag gillar att titta på elitfotboll - beundrar killarna både för att de är enormt skickliga och har sån fantastisk kondition. Och att de kämpar in i det sista! Sen är det ju flera som är vackra också att titta på t.ex. Ronaldo...

Grekland nu sa...

Musikanta - haha, visst kan man kolla på fotboll bara för de snygga karlarnas skull, det håller jag med om! Men även om jag inte sitter och tittar hela fotbollsmatcher, så försöker jag ändå hänga med lite när det gäller vilka som vinner och så, helt borta tycker jag inte att jag är...