Sidor

tisdag 1 juni 2010

Spännande cancerforskning

Det kändes riktigt, riktigt bra att läsa rubriken idag i SvD: "Cancerfallen kan halveras". Och det tack vare rätt kost och lagom motion. Alltså PRECIS så som jag försökt leva de senaste två månaderna, sen jag läste boken "Anticancer. A new way of living" av fransk-amerikanen David Servan-Schreiber.

Men det intressanta är att artikeln i SvD inte handlar om just den boken utan om en undersökning som gjorts på Karolinska. Att höra även från svenskt håll att cancerfallen faktiskt kan HALVERAS vid rätt kost och livsstil, kändes alldeles extra bra, tyckte jag. Dessutom har tidningen en intervju med en forskare från Boston som ger konkreta råd.

Nu ska man ju inte överdriva och tro att all cancer hux flux ska försvinna om alla börjar äta rätt. Men det är ändå glädjande att fler och fler undersökningar nu ger bevis på att det faktiskt går att påverka så svåra sjukdomar som cancer (och hjärtsjukdomar och diabetes, men det visste vi ju redan)genom att äta rätt - för kosten är ju ändå något vi kan bestämma över själva!


Själv la jag alltså om min kost i mitten på mars. Jag slutade äta kött, socker och vitt mjöl. Jag äter istället fisk, massor med grönsaker, bönor, nötter, olivolja, fullkornsbröd. Jag ser till att varje dag få i mej havregryn, linfrön, gurkmeja, curry, grönt te, 70-procentig kakao och ren granatäppeljuice. Dessutom promenerar jag minst en halvtimme nästan varje dag (fast det gjorde jag även tidigare).

Och det fantastiska är att mina värden redan har förbättrats rejält! Jag gjorde nämligen en blodprovsundersökning i januari och en ny likadan förra veckan. Alla värden, både socker, kolesterol, vita blodkroppar, cancermarkörer osv var nu mycket
bättre - doktorn sa att de till och med var ovanligt bra för en person i min ålder.
Och detta efter två månaders rätt kosthållning! Och som bonus så har jag dessutom gått ner tre kilo i vikt. Förresten så finns det också en svensk bok som heter "Mat som förhindrar cancer" av forskaren Kerstin Hultén, som verkar handla om ungefär samma sak (fast jag har inte läst den själv).

Det enda som grämer mej lite är att jag inte kom på det här (eller var tillräckligt motiverad) tidigare i livet...men ok, bättre sent än aldrig. För även om jag nu skulle få ett bakslag i form av metastaser, så inbillar jag mej att kroppen i alla fall är bättre rustad att kämpa emot.

Läste den här artikeln i morse, strax innan jag åkte iväg till sjukhuset i Thessaloniki (där bilderna är tagna) för att göra skelettröntgen. Tre timmars väntan på en hård plaststol, intag av mellan 2 och 3 liter vatten (blä!) och sen 20 minuter i den där otäcka röntgentunneln, FASTSPÄND till händer och fötter. Fy bubblan, säger jag bara. Men nu är det gjort och om en vecka får jag veta resultatet. (Gjorde förresten ultraljud på magens organ igår och allt var bra där!).

Annars är jag förstås lika upprörd som så många andra över det fruktansvärda som hänt på båtarna som var på väg till Gaza. Jag gör som så många andra av mina bloggvänner, jag hänvisar till Marianne, hon har satt ord även på mina tankar och känslor, dessutom är hon betydligt mer insatt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle gärna gå in för din kosthållning...men det blir problem med de andra i familjen. För att inte tala om när man har gäster eller om ens barn har allergier eller diabetes eller idéer om mat. Till slut blir det att man sätter på bordet det som de flesta kan äta i alla fall. -
Monica P

Tina sa...

Bättre sent än aldrig. Och jag är övertygad om att bra, ren mat med så lite tillsatser som möjligt gör oss friskare.

Taina sa...

Vi pratade precis om det här igår. Om kosten alltså. Sedan vi flyttade hit till USA har vi minskat på köttet. Det blir någon hamburgare ibland och ribs. Men inte alls lika mycket som tidigare. Det är mer kyckling och fisk som gäller nu. Dessutom tränar vi båda en hel del.

Vad roligt att dina värden har blivit bättre!

Kramar!

Peloponnesos net sa...

Jag har också ändrat kosten och mår mycket bättre. Har slutat helt med ost och bröd, funderar på att sluta helt med kött också.Äter jättemycket grönsaker, bönor och frukt plus massor med olivolja på allt.
Men var hittar du havregryn här?

Marianne sa...

INGA metastaser hos dig, tack så mycket!!! Allvarligt talat, jag håller tummarna så hårt jag kan för att ALLA prover ska vara bra och fria dig från all oro.

Jag skulle ha svårt att vara utan socker och mjöl. Men det är jättebra att du har hittat ett sätt att må bättre på, och om blodproverna är bättre än någonsin kan det ju inte bli bättre!

Tack för fina ord!

Grekland nu sa...

Monica - jag förstår ditt problem, ungefär så är det ju för mej också. Men nu när det oftast bara är maken och jag så får han "stå ut" med att det blir kött lite mer sällan (vilket bara är nyttigt för honom också). Eller också gör jag mat där jag äter valda delar så att säga. Sen är jag inte fanatisk, utan jag äter allt när jag är borta och blir bjuden.
Tina - ja visst är det så, allt man kan göra är ju bättre än inget!
Taina - Oj, att ni har MINSKAT på köttet i USA, det var inte dåligt! Det amerikanske köket är väl annars ganska köttinriktat trodde jag, men å andra sidan finns det väl mycket grönsaker också, så det är upp till var och en att välja. Och det känns jättebra att mina värden gav utslag såpass snabbt för då känns det mer motiverat att fortsätta!
Anneli - vad kul, då äter vi ungefär på samma sätt (vilket ju är relativt lätt i Grekland med det överflöd av nyttigheter som finns här). Havregryn finns i varenda supermarket hos oss, det heter "nifades vromis" eller quackers. Ofta står det vid diabeteshyllan eller vid flingorna.
Marianne - nej tack säger jag också!! Och tack för dina tummar. Jag trodde också det skulle vara jättesvårt att avstå från socker (gottegris som jag är) men eftersom jag är så motiverad så går det mycket bättre än väntat.

Eva Henriksson sa...

Så skönt att inget farligt har hittats.
Bra också att du klarar alla grönsaker!!!!