Sidor

tisdag 16 november 2010

Här finns det svenska föreningar!

Kanske ni vill veta vad resultatet blev av mitt försök till kartläggning av var det finns svenska föreningar i Grekland? Vet förstås inte om den här listan är komplett, så om det händelsevis finns nån svensk förening på nån annan plats än de som finns här och känner sej förbigången - hojta till, ingen blir gladare än jag!

Det här har jag kommit fram till. (Jag uppger inga namn eller telefonnummer här till kontaktpersoner, bara adresser till de hemsidor som finns. Är det nån som vill få telefonnummer kan ni höra av er till mej direkt, tomboulides@gmail.com)

Om vi börjar med Aten, så hittar vi där Svensk-Grekiska klubben med 150 medlemmar, varav ca hälften är greker. De har en trevlig hemsida och ordnar aktiviteter varje månad.

Kreta finns det två föreningar. Den ena heter Svenska Föreningen på Kreta och täcker in Rethymnon, Heraklion och östra delen av ön. De ordnar bl a nationaldagsfest och midsommarfirande. De finns även på Facebook under namnet Swedish Association on Crete. Det finns en svensk skola i Heraklion
På västra Kreta finns Svensk-Grekiska föreningen i Chania som har en fin hemsida. Där kan man hitta telefonnummer och adresser för kontakt. I Chania finns också en svensk skola.

En svensk förening finns på Kos, med ca 25 medlemmar. Den har också skolundervisning i svenska.

Rhodos finns det också en svensk-grekisk förening. Den har jag dock inte lyckats få kontakt med, det var nåt strul med de telefonnummer jag hade.

Kalymnos finns en internationell kvinnoförening där majoriteten är svenskor, men också en liten sammanslutning som ordnar undervisning i svenska för barnen.

Sen finns det en svensk förening i Ioannina med ca 300 medlemmar! De har en lokal på Tsirigoti 14 och där träffas man en gång i veckan. En stor del av föreningens verksamhet består av att hjälpa greker som bott i Sverige med översättningar, intyg och liknande. Men en stor luciafest i samarbete med en musikskola hör också till traditionen.

I Loutraki ordnas det svenskundervisning av den Svenska Skolföreningen. Skolan startade 1996 och under åren har man haft i genomsnitt ca 20 elever. Svenska Skolan i Loutraki är i allra högsta grad aktiv och alla aktiviteter har anknytning till Sverige.

Sen får vi ju inte glömma den eminenta svenskgrekiska föreningen i norra Grekland, med säte i Thessaloniki. Vi har ca 100 medlemmar och har en hemsida här. I Thessaloniki finns dessutom en separat skolförening som driver undervisning i svenska för ett 40-tal barn.

Det här är min lista. Det jag undrar över är om det verkligen inte finns några svenskar i en så stor stad som Patras? Min bloggvän Tina har ställt frågan om det inte finns andra svenska barn där och detsamma undrar jag.

10 kommentarer:

Musikanta sa...

Vilket jobb du har lagt ner att kartlägga alla svenska föreningar i Grekland - måste vara en hjälp för svenskar som flyttar dit och inte känner någon!
Kram!

Anonym sa...

Det här var intressant(som allt annat du beskriver) !
Patras som är så stort, och alla andra ställen, nog finns det fler föreningar! Det är väl kanske inte alla som läst din förfrågan . Om vi alla frågar runt lite kanske vi får fler besked.
Vår blandade grupp fikar ihop på torsdagar, och språket ska vara engelska, men visst slirar vi över till svenska ibland eftersom det ju är så många svenskor med.
Vi har tidigare varit väldigt organiserade och anordnat basarer och allt möjligt, och pengarna har gått till något som gjort Kalymnos till ett bättre ställe, typ lekpark, gardiner till ålderdomshemmet, pengar till kyrkans matservering och mycket annat. Nu blir det mest en social samvaro vilket kan vara väldigt viktigt också. Klädbytesdagar vår och höst är populärt och utflykter om vi lyckas samla ihop alla stressade mammor.
Monica P

Grekland nu sa...

Musikanta - ja det vore ju bra om det hjälper nån! Jag minns själv hur det var när jag flyttade hit, då sökte jag med ljus och lykta efter andra svenskar att ha som stöd.
Monica - Roligt att höra lite om vad ni på Kalymnos gör och gjort. Det verkar som om ni varit väldigt aktiva! Klädbytesdagar är inte dumt, sånt finns ju knappt här annars.

Eva in Athens, Greece sa...

Duktigt gjort! På Kreta är nog skolan i Hersonissos och inte i Iraklion, om de inte flyttat den nyligen. Hoppas de får vara kvar i de två klassrummen i Hersonissos för de hade jag lagt ned jättemycket jobb på att måla och fixa i ordning! Dessutom har det åtminstone förut funnits svensk skola i Rethymnon oxå, men det kan ju tänka sig att saker och ting ändrats nyligen. Jag ska kolla upp det här och återkommer!
Natti, natti!

Grekland nu sa...

Eva - jättebra om du kollar, för just när det gäller Kreta fick jag faktiskt lite motstridiga uppgifter. Någon sa att det fanns två föreningar, andra tre osv. Jag hörde talas om att skolans luciafest brukar vara i Hersonissos men visste inte att själva undervisningen också är där!

Laura sa...

Hej! Som du kanske har märkt så har jag lösenordsskyddat min blogg, men hör av dig till min mail så mailar jag dig lösenordet om du vill fortsätta läsa!

Kram!

Eva sa...

Oj, tänk att det finns så många? En hel del svenskar med koppling till Grekland, kul!

Anonym sa...

Vi är faktiskt väldigt många. Och fler blir det när sextiotalarna nu får pension , säljer huset och köper en bostad i värmen.
Monica P

Grekland nu sa...

Laura - ja jag upptäckte det häromdagen! Ska se till att få lösenordet, för självklart vill jag läsa (även om jag varit lite dålig ett tag på att både läsa och kommentera andras bloggar)
Eva - det är lite kul att se det så här samlat, för ibland kan man tro att vi är ganska få
Monica - jaså, det tror du, att de kommer hit för att köpa bostad! Lite sån rörelse skulle nog Grekland må bra av i dessa tider.

Eva in Athens, Greece sa...

Har kollat upp det nu med min vän, Laila, och det är fortfarande så att det finns tre svenska skolor; i Hersonissos, i Rethymnon och i Chania. Rethymnonskolan och den i Hersonissos tillhör samma förening, medan Chania har en egen förening.
Hej Svejs!