Sidor

fredag 22 april 2011

Äggen är målade


När skärtorsdagen övergick i långfredag gick vi som alltid en promenad från kyrka till kyrka, för att vara med om hur epitafen smyckas. I varje kyrka vakade kvinnor hela natten vid Jesu "grav", sjungandes vackra men vemodiga hymner. Lämmeltåg av människor gjorde samma sak som vi under hela natten.Den här epitafen stod i ett litet kapell i stans utkant.

Nu har natten blivit till dag och solen skiner från en klarblå himmel. Eftersom det är fredag är det fredagstema "Show and tell" och Nilla vill att vi skriver om vår påsk, hur vi pyntar, vad vi äter osv. Mitt bidrag får bli hur vi målar våra ägg!


Redan i onsdags var jag hemma hos dotterns svärmor (igen), den här gången för att förbereda äggen. Och det hela började med att farmor i familjen färgade tre ägg före klockan fem på eftermiddagen, då kyrkklockan slår för vesper. När de var mustigt röda och fina gick hon ut i trädgården med det ena ägget och la det i gräset med en önskan om "att det inte ska hagla på påsknatten". Dvs med en önskan om god skörd.

Det andra ägget la hon vid husets ikon. Där får det ligga tills nästa påsk.

Med det tredje ägget välsignade hon husets familjemedlemmar. Hon gjorde tre cirklar runt ansiktet, personen får kyssa ägget och farmor mumlar fram en bön som låter ungefär så här: "Vit och röd som ett granatäpple, alla sorger skickas upp i bergen och god hälsa till Kostas" (eller vad nu personen heter). Fast hon säger den på en lokal dialekt förstås.


Sen tog förberedelserna för äggmålningen vid. Det som behövs är ett antal strumpbyxor (väl tvättade förstås), okokta ägg, tråd, sax och gröna blad från trädgården.


Man lägger ett blad på ägget, klär in det i en bit strumpbyxa och knyter med tråden. Lite pilligt i början men sen fick vi fart.

Igår gjorde jag samma sak hemma. Sen kokade jag äggen i blad från gula och röda lökar.

Mina ägg är färdiga! Inte så stark röd färg kanske (i jämförelse med den färdigköpta färgen), men de är ekologiska. Nu gör det inget om äggen spricker och äggvitan färgas röd...

10 kommentarer:

Eva in Athens, Greece sa...

Jättekul att läsa om de tre röda äggen, har aldrig hört eller sett något sådant på Kreta. Roligt oxå att se hur man gör när man färgar äggen med lökskal och bladmönster! Jag har nämligen aldrig färgat ägg eftersom vi blivit bortskämda med sådant av släktingar under alla påskar på Kreta...Dessutom har jag aldrig tyckt om att äta de knallröda äggen, men fina att titta på är de ju! Nu vill jag definitivt prova ditt sätt!
Glad Påsk, Ingabritt!

Anonym sa...

Så mycket fina gamla traditioner det finns kvar. Grekerna har nog minsann haft användning för all hjälp de kunnat få från ovan under seklens gång. Jag kan gott föreställa mig att man dras in i en alldeles speciell stämning under påsken, det har vi inte mycket av här uppe i norr.
H. Inga-Britt

Anonym sa...

Duktiga ni! Verkligen vackra ägg och en sympatisk tradition.
Monica P

Nilla sa...

Oj vad spännande! Jättekul att få läsa om traditionerna. Vad fina äggen blev, verkligen vackra! Ha en skön helg.

Äventyret framtiden sa...

Tack för mycket intressant inlägg!
Jag har hört talas om det röda påskägget och betydelsen av det men har glömt bort...
Fint att få se hur man färgar mönster på dem också. Här skall alla strumpbyxor sparas för ett sådant ändamål också och inte bara för att tova ull.
Glad Påsk!

Grekland nu sa...

eva - faktum är just den traditionen var första gången för mej också i år! Vet inte om det kanske är en lokal tradition som bara finns här? Och att färga äggen med lökskal var också första gången - men absolut inte sista! Ingen kemisk färg här mer! Glad påsk själv!
Inga-Britt - du har så rätt i att man dras in i en speciell stämning här under påsken, som har att göra både med religiös tro, folkliga traditioner, återvändande hem till byn osv. Ha en fin påsk själv!
Monica - ja gissa om jag kände mej duktig...Faktiskt första gången jag färgade ägg på det sättet, men nu blir det så framöver!
Nilla - tack, önskar dej detsamma!
Pettas - det där med den röda färgen symboliserar Jesu blod. Och självklart kommer även jag att spara strumpbyxor till nästa års påskägg!

Magdalena and Co in US sa...

Vilket roligt inlägg. Spännande att se hur det fungerar hos dig i påsktider. Äggen blev riktigt fina också :) Kram från Magdalena i Ohio

Katarina sa...

Jätte roligt att läsa ditt inlägg. Dina ägg blev verklgien tjusiga.

God fortsättning på påsken!

eija sa...

Jag har alltid färgat ägg röda med lökskal men detta med blad är alldeles nytt. Jag ville genast prova, men tyvärr hittade inga strumpbyxor hemma (använder sällan!). Och alla butiker är redan stängda!Alltså nästa påsk :D.

Jag har läst om en gammal tradition: Maria Magdalena intog en måltid med kejsar Tiberius Caesar (14-32 e.Kr.) och berättade honom om Kristi uppståndelse. Kejsaren sa till Maria med förakt, att ingen kan uppstå från de döda liksom ägget han har i handen inte kan bli rött. Omedelbart blev ägget rött och därför håller Maria Magdalena ofta på ikoner ett rött ägg i sin hand.
Jag har läst att just därför färjas äggen ännu i dag röda i kyrkan på påsken. Vet nog inte, om det gäller bara hos de finska ortodoxerna. Visst symboliserar färgen framför allt Jesu blod.
ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ Ingabritt!

Bejla sa...

Vilka fina ägg!! Och verkligen intresant läsning, att läsa om alla era traditioner - passade på att läsa alla dina påskägg på en gång. :-)