Sidor

torsdag 21 april 2011

Om att skjuta mygg med kanon

Har egentligen varken tid eller lust att så här mitt i påsken fortsätta debatten om den våldtagna "Anna" och det grekiska rättsväsendets oförsvarliga agerande, men kan inte låta bli att reagera på den Brännpunktartikel som finns i SvD. Där uppmanas till bojkott av Grekland tills "nästa anmälare av ett våldtäktsbrott behandlas korrekt och rättvist".

Tala om att skjuta mygg med kanon! Om vi skulle hålla på och bojkotta länder som missköter sej juridiskt, politiskt och socialt, så blir det inte många resmål kvar. Är det bättre att åka till diktaturländer eller länder där mänskliga rättigheter kränks, som t ex Thailand och Kina?? Jag bara undrar.

Jag tror istället på en öppen debatt och kontakter med grekiska myndigheter via olika juridiska och andra organ eller via EU. Det är viktigt att betona hur Sverige och andra länder ser på frågan - men spara bojkotten till de situationer då det verkligen är befogat!

Nu ska jag ta hand om mina påskägg som kokar på spisen...Snart ska ni få se hur det går till att färga ägg med lökskal!

6 kommentarer:

Ingela sa...

Där har du en viktig poäng!!!

Rötägg finns bland alla människor... Bästa sättet att komma till rätta med dem är att väcka debatt använda språk och argument.

Den människosyn som speglas från förövarna och deras anhängares sida är skrämmande, men inte kan vi stanna därvid. Då ger vi ju oss för ondskan. Istället borde vi människor träna empati och detta är ett lämpligt tillfälle, som jag ser det!

Helen sa...

Jag håller med! Jag såg också artikeln, men jag orkade inte skriva nått mer... det är så dumt. Kanske bäst att inte åka nån stans alls utanför Sveriges gränser???

Anonym sa...

Tyvärr har debatten i Sverige spårat ut totalt. Man kräver att Grekland ska be om ursäkt? Annars ska Grekland bojkottas, slängas ut ur EU osv.
Undrar varifrån denna frustration härstammar ifrån?

Grekland nu sa...

Ingela - ja, rötägg finns bland alla människor och i alla länder och självklart ska vi protestera och kämpa för det som är rätt. Men att börja hojta om bojkott i det här sammanhanget är inte rätt metod, anser jag.
Helen- jag orkar egentligen inte heller fortsätta debatten, men det här kändes så överdrivet så jag var bara tvungen att skriva nåt.
Anonym - ja, det kan man verkligen undra. Visst är det här med våldtäkt en viktig debatt som bör föras och lyftas fram i ljuset i Grekland, men jag tror inte det fungerar om Sverige leker storebror som läxar upp och straffar "lillebror" Grekland som är slarvig, dum och inkompetent...

Anonym sa...

Liet sent att kommentera detta kanske, men jag har litet svårt att smälta Sveriges sätt att oskyldigförklara sina medborgare när de råkat illa ut bl.a. i Grekland. Klart det finns många fördomar i Grekland, men hade vi sett så många idiotiska turister här också, så tror jag att vi vore ganska intoleranta. Att ta seden dit man kommer är sist och slutligen inte så dåligt råd, jag anser att man ska ha respekt för reglerna i det land där man vistas.
Tvivelaktiga element dras till vissa ställen, dessa ställen borde man akta sig för!
H. Inga-Britt

Anonym sa...

Vi bara skippar att ge dessa odugliga Greker en massa EU-Pengar som de inte gjort rätt för. Dra in hela lånet(bidraget) och låt dem sjunka ner i Medelhavet.