Sidor

söndag 24 april 2011

Påsken kulminerar


En god och glad påskdag önskar jag er alla därute i världen! Χριστός Ανέστη som man säger här i Grekland - Kristus är uppstånden!

Igår kväll trängdes vi förstås tillsammans med stans övriga befolkning i och utanför kyrkan för att se hur det "heliga ljuset" tändes i en kolmörk kyrka och sen spreds vidare till oss alla. Och när kyrkklockorna dånade och fyrverkerierna tändes vid midnatt började pusskalaset och äggknackandet (på bilden tävlar dottern och maken om vilket ägg som är starkast).

Sen gick vi hem och dukade bordet för nio personer. Ägg, korv, köttbullar och så det viktigaste och mest traditionella - "majiritsa". Soppan som görs på inälvor, färsk lök och dill. Men eftersom inälvor inte kommer över tröskeln hemma hos oss, så gjorde jag den på kycklingbitar, massor av lök, dill och citron. Ett gott vitt vin från ett kloster på Kreta (Toplou) till det var pricken över i. När måltiden var över gick ungdomarna ut i natten medan jag stupade i säng...

Och nu puttrar lammsteken i ugnen och vitlöksdoften börjar sprida sej. Ha en skön påsksöndag!

7 kommentarer:

Ingegerd sa...

Glad Påsk till dig också.
Jag tycker det är bra att man kan förändra majiritsan lite. Jag vet inte ens hur det smakar men bara tanken på innehållet gör att jag väljer bort det.
Sen kan tänka mig att det sprider sig en doft av grillat över hela Grekland idag. Hoppas vädret är soligt och varmt. Det är så jag minns påskdagarna i Grekland och ett långbord ute i trädgården med släkt och vänner runt omkring.

Χριστός Ανέστη - Αληθώς ανέστη.

Äventyret framtiden sa...

Ni har väldigt vackra påskseder i Grekland. Mycket vacker bild av äggknäckandet!
Ha en fin påskdag du också!
Karin

MammaGia sa...

Χριστός Ανέστη

Peter sa...

Tack för ett trevligt inlägg. Uppskattade särskilt beskrivningen av att du bytt ut inälvorna...

Magdalena and Co in US sa...

Håller med Pettas att era påskseder är så vackra. Tycker att din version av soppan låter betydligt bättre än den andra varianten.
Regniga häslningar från Ohio

Grekland nu sa...

Ingegerd - vädret var inte sådär jättebra i år, lite mulet och ganska kyligt på morgonen. Men visst är det ändå många som grillat de här dagarna, är det tradition så är det! Vi åt dock vårt lamm hemma i år.
Pettas - håller med dej, det är fina seder och bruk som väldigt många följer. Och jag gillar att ta seden dit jag kommer så jag följer så mycket jag kan.
MammaGia- Αληθώς Ανέστη!
Peter - haha, ja det verkar vara många som uppskattar det! Vi svenskar kanske inte är så förtjusta i inälvor verkar det som...
Magdalena - ja, det blir nog kycklig nästa år också, eller kanske svamp! Man ska kunna göra soppan med svamp också sägs det.

✿Ewa sa...

Glad Påsk! Åh så gott det låter med din soppa och lammsteken i ugnen kan jag nästan känna doften av. :)

Så kul med äggknäckandet och ljuständningen i kyrkan. Ha en skön vecka!