Sidor

onsdag 17 augusti 2011

Valnötter och solfjädrar


Varje kväll sitter jag på balkongen och knäcker nötter. Valnötter. Men fortfarande är det många kvar...

Det är förra årets skörd som knäcks nu. Alltså de valnötter som vi hittade från vilda träd när vi promenerade förra hösten. Trots att jag äter denna supernyttiga frukt varje morgon (krossar den i gröten) så räcker de visst i all evighet. Men nu dröjer det inte länge förrän årets nötter är mogna, så nu måste jag se till att komma till botten i nöthögen.

Annars är det rätt varmt nu. 34 grader i skuggan kl sex på kvällen. Så jag har flitig användning för den fina solfjäder som dottern hade med sej från tågluffen till Spanien. Solfjädrar har lite tantstatus här, men i så fall är jag väl en tant. Fram för fler solfjädrar!

Ikväll börjar fyra dagars rockfestival här i stan med lokala band. Förra året sjöng sonen, men i år försvarar han landet istället. Jag föredrar när han sjunger...

5 kommentarer:

Gunilla sa...

Isåfall är jag också tant. Köpte min första solfjäder när jag var i Chania senast. I oktober när jag åker nästa gång hoppas jag slippa använda den!
Gunilla

Grekland nu sa...

Gunilla - och vem har sagt att det är dåligt att vara tant? Ibland vet tanter bäst...Jag åker också till Chania i början av oktober, första gången för min del!

Eva in Athens, Greece sa...

Jag köpte en solfjäder då jag var 18, så det är väl inte tantigt! Eller var jag tant redan då kanske...

Grekland nu sa...

eva - ja, inte tycker jag att det är tantigt med solfjädrar, men en del skäms liksom för att använda dem och ursäktar sej och håller på. Jag tycker det är en utmärkt uppfinning i denna värme!

escapetocrete sa...

Hej på er alla tanter...
vi kanske ska starta en ny trend...när min dotter och hennes kompis var över (dom är femton, snart) använde dom tantfjäder...det säger väl allt.

kramar Maud