Sidor

torsdag 22 september 2011

En vansinnig historia

Jag borde väl ha skrivit om den ekonomiska krisen i Grekland för länge sen. Dvs de senaste turerna i detta finansiella spel. Men det är knappt jag orkar, för just nu är situationen helt absurd och jag har börjat reagera som strutsen. Jag vill inte höra mer, jag sätter knappt på nyheterna på TV längre, jag sticker huvudet i sanden och hoppas på att allt går över...

För det som nu pågår är fullständigt vansinnigt. Reformer, skatteförändringar, åtstramningar - visst, det behövs! Och borde ha gjort för kanske 20 år sen, lite i taget. Men just nu ska allt detta göras inom loppet av ett par månader! Löner sänks med flera hundra euro i månaden, extra besked om "skatteskulder" på flera hundra euro skickas ut som ska betalas in inom ett par veckor, en extra hög fastighetsskatt kommer snart att krävas in via elräkningen, barnbidrag och handikappbidrag tas bort, pensioner sänks med flera hundra euro i månaden, momsen höjs, 30.000 offentliganställda ska sägas upp. Ja, ni fattar. Och allt detta PÅ EN GÅNG!

Är det nån som fattar hur det här går ihop?? Alla jag pratar med är smått chockade, de flesta bara skakar på huvudet och förstår ingenting. Oron lyser i ögonen men samtidigt orkar man liksom inte ta in mer, man har tappat kontrollen över hur mycket pengar som var och en måste betala in till staten - här och nu! Och med vilka pengar då, kan man undra när löner och pensioner samtidigt sänks? Den stora massan av vanliga löntagare och pensionärer har definitivt inga pengar över när månaden är slut.

Visserligen pågår just nu diverse halvhjärtade strejker, men ändå känns det som om människor är lamslagna. Man är chockad och orkar inte ens reagera! Mest skrämmande är det att se hur utbildningssystemet, hälsovården och det sociala skyddsnätet nedrustas med en väldig fart. Sånt som tagit lång tid att byggas upp rivs nu ner med blixtens fart.


Några exempel: De här bilderna visar Naousas bibliotek idag, där gårdagens regn forsade in genom ett läckande tak.En stor tunna står mitt i utlåningskontoret och samlar upp det vatten som rinner från taket. Bibliotikarien, som inte fått lön sen i maj, var mer än bedrövad. Ingen bryr sej från kommunen, eftesom den i sin tur är beroende av pengar från staten. I makens skola gick städerskan i pension i somras, nu anställs ingen ny och föräldrarna får ställa upp och hålla den värsta smutsen borta. Skoleleverna har fortfarande inte fått sina böcker. Medicinerna på de statliga sjukhusen räcker inte hela månaden, osv.

SvD skriver om dagens strejker här.

Nej, nu orkar jag inte prata om det här mer, man kan ju bli deprimerad för mindre. I eftermiddag ska jag till frissan och i övrigt är det översättningsjobb som gäller. Jag har TUR som ändå har detta jobb att klamra mej fast vid...

10 kommentarer:

Tina sa...

Jag lider med er alla! Ingabritt, tänkt på att flytta tillbaka till Sverige, kanske?

Ingrid sa...

Detta är faktiskt VANSINNIGT vad som sker i Grekland. Hur ska det sluta? Jag känner ju Grekland sedan 1966, än om jag inte har bott i landet så länge, och "regeringsgubbarna" har inte alls tänkt på staten utan bara på sig själva. Huvudsaken de blev valda. Realistiskt sett så hade en flyttning till Sverige varit det bästa, men har man familjen i Grekland är det svårt att ta det steget.

Grekland nu sa...

Tina - Flytta till Sverige? Nja, det har vi nog inte tänkt på för egen del - vad ska vi "gamlingar" göra där? Inte ens där är det lätt att börja om och hitta jobb i vår ålder. Men jag säger till sönerna att åka dit, att åtminstone pröva om det går att hitta ett vettigt jobb eller nåt annat att göra, de kan ju språket. Men annars är man ju fäst vid landet och livet här, det finns så mycket annat som är bra så det är inte bara att sticka iväg, tycker jag...
Ingrid - Precis, hur ska det sluta?? Landet har misskötts i många år och nu ska plötsligen allt fixas på ett par månader, det går ju bara inte! Och som sagt, det är inte så lätt att bara flytta till Sverige heller när man byggt upp sitt liv här och har familjen här. Vi får hoppas det ordnar till sej igen, det gör det säkert förr eller senare!

Äventyret framtiden sa...

Det är ju fullständigt oresonligt att tro att man skall kunna ordna ekonomin på två månader...fullständigt!
Förstår att du vill sticka huvudet i sanden. Man kan undra hur det hela kommer att avlöpa.
Tänker på er nu, alla som drabbas!I och för sig så hjälper det inte men...
Karin

Eva sa...

Attityden här i Sverige är ungefär: "Nu ska dom få känna hur det är att betala för sig..." Oerhört obetänksamt. Hur skulle vi känna om vi helt plötsligt ställdes inför allt detta? Nej usch, jag hoppas på att allting ska ordna sig på något sätt men det ser ju onekligen mörkt ut.

Grekland nu sa...

Pettas - det kanske inte hjälper situationen att ni tänker på oss direkt, men det känns helt klart lite bättre!
Eva - Ja, jag vet inte varför det finns så otroligt stark skadeglädje i Sverige när det gäller Greklands kris, det är ganska märkligt! Och tråkigt. Visst har Grekland till stor del sej själv att skylla för att man hamnat i den här situationen, men samtidigt pågår ett högt spel över grekernas huvuden som gör att jag faktiskt inte tror att det egentligen hjälper att vi får lägre löner och pensioner osv. Men i vanlig ordning är det låg och medelinkomsttagarna som får betala för de problem som andra skapat.

olgakatt sa...

Jag ryser också över vad övriga EU utsätter Greklands innevånare för. Inte är det gemen man som orsakat dagens kris utan kallhamrade banker och rika knösar. Men som vanligt ska den lille mannen betala räkningen. Nog vore det smartare att ordna FLER jobb istället för att avskeda folk!
Och hälften eller mer av "krisen" är ren psykologi och lek med leksakspengar.

Grekland nu sa...

Olgakatt - exakt, din beskrivning är på pricken sann! Det här är ett spel över våra huvuden från banker och andra institut, men det är vi vanliga som blir drabbade. Det är just därför man inte har den minsta lust att nu plötsligt betala in en massa pengar extra (av pengar som man inte har!), för jag tror inte det hjälper upp situationen alls.

Annette Samuelsson sa...

Jag är också helt lamslagen och gör som strutsen. Känner knappt igen mig själv.Dessutom känner jag mig fly förbannad på de politiskt ansvariga som , ja , vi har röstat fram. Dessa förändringar borde gjorts för länge sedan och lite i taget. Annette

Grekland nu sa...

Annette- fly förbannad men samtidigt lamslagen, ja precis så är det man känner! Varför ska vi behöva betala för att landet misskötts och levt över sina tillgångar i så många år? Det som tröstar är väl att Grekland gått igenom så många kriser och krig att man nog ska fixa det här också till slut. Kram!!