Sidor

fredag 23 september 2011

Mina favoritprylar i köket

Min favoritpryl i köket vill Olgakatt att vi skriver om idag i fredagstemat Show and tell. Mycket vardagligt och konkret och långt från gårdagens kris-och deppinlägg, så skönt.

Men samtidigt lite svårt! Jag hör inte till dom som frivilligt tillbringar många timmar i köket. Helst ska matlagningen gå snabbt och enkelt och sen vill jag därifrån. Så det var inte helt lätt att hitta nån favoritpryl, jag öppnade och stängde skåp och lådor en god stund...

Men kanske jag kan säga att den här lilla matberedaren ändå är ett måste i mitt kök. Den åker fram varje morgon när jag gör min gröt. Jag häller i havregryn, linfrön, cranberries, valnötter, fikon och plommon och mixar i nån halv minut. Sen åker den fram igen när jag gör tomatkross av färska tomater, och då åker det gärna med en lök också som hackas samtidigt. Nötter hackar den också om jag skulle få för mej att baka nånting. Jo, när jag tänker efter är den absolut en favoritpryl!

Annars har jag förstås några saker som har ett mer nostalgiskt värde. Som de här två muggarna, "Blueberry". Det var min mammas och pappas koppar under deras sista år och jag har bara två. Har letat efter dem i Sverige för att köpa några till, men tror de har utgått ur sortimentet.

En annan favorit som mest bara står i skåpet har följt mej i alla år - och det är den här lilla tallriken. Den åt jag flingor och mjölk i (Kalaspuffar!) när jag var liten.

Senaste muggen är den här - och jag kan nog redan kalla den för en ny favorit. Inhandlad i all hast i somras i butiken på Arlanda där det säljs svartvita prylar som det står Stockholm på. Och den älskar jag redan. Lagom stor, skön att hålla i, skön att dricka ur och dessutom snygg design.

Undrar vad ni andra har för favoritprylar - måste kika runt lite...

4 kommentarer:

Åsa sa...

Havregryn??!! Vad köper du det här i Grekland???

Grekland nu sa...

Det finns överallt numera, i större livsmedelsaffärer! "Νιφαδες βρόμης" heter det ju och på de flesta ställen hittar man det amerikanska märket QUAKER. Själv köper jag ett tyskt märke med biologiskt odlade havregryn, i en affär med just biologiska produkter. Det borde nog finnas på Rhodos också!

Ingrid sa...

Ja, som tur är så finns det havregryn numera i alla super markets, som de kallar på grekiska. Den första gången, jag tror det var 1966, jag pratade om att vi i Sverige gärna äter havregryn trodde grekerna att jag inte var klok! Sådant äter ju bara djuren, svarade de mig. Där ser man, matsederna ändras överallt. Och den där moulinex matberedaren är absolut toppen.

Grekland nu sa...

Ingrid - haha, ja det där fick jag också höra, att "sånt ger vi till grisarna..". Men nu finns det som sagt, och det har blivit riktigt inne i spåren av all hälsosam mat.