Sidor

lördag 24 september 2011

I druvornas tid

Det är druvtid nu. Det är dags att skörda vinrankornas tunga klasar.

De här gröna, söta och kärnfria druvorna hittade jag på torghandeln idag. Men de kommer inte från Naousa utan från Korint. Där började skörden lite tidigare, här satte man igång för bara ett par dar sen.

Köpte ett kilo att ha och småäta som mellanmål, för druvor hör till de frukter jag tål.

De som vet säger att det blir ett bra vin av druvorna i år, för vädret har varit perfekt för vinrankorna. I alla fall gäller det vårt område, där de här blåa druvorna kommer ifrån. Inte ens de kraftiga regnen i början av veckan gjorde skada.

Den här bilden är från en "föreställning" på vingården Kir Yannis som jag var med på för ett par år sen. Då gick skörden till som i gamla tider.

Annars är helgen lugn, inget åkande hit och dit. Och vädret är skönt igen. Just nu vid halv sex på eftermiddan är det 25 grader på balkongen och alldeles vindstilla. Lagom för att dricka en kopp te och lösa lite korsord innan jag måste fortsätt jobba med mina översättningar ett par timmar. Senare ikväll blir det nog en öl på nåt av ställena längs vår "strandpromenad". Man får passa på att sitta utomhus så länge det går...

3 kommentarer:

Steve sa...

en öl på nåt av ställena längs vår "strandpromenad". Det låter ljuvligt.

Eva in Athens, Greece sa...

Verkligen fin bild den sista!

Har köpt vindruvor två gånger nu, men av någon anledning var de inte lika söta och goda som de brukar vara...

Ha en skön söndag!

Grekland nu sa...

Steve - jodå, det är inte så dumt, även om ju vår "strandpromenad" inte har något hav...
eva - håller med dej om den sista bilden, jag har många bilder från det där tillfället som jag nog visat på bloggen tidigare. Det är en härlig kombination med vinrankor och de gammadags kläderna!