Sidor

onsdag 26 oktober 2011

Rosa tornet

Fick nästan dåligt samvete för att jag skrev så negativt och dystert om Thessaloniki i lördags. För egentligen är ju stan underbar - bortom alla sopor och trafikkaos...

Så idag sätter jag in en bild (lånad från tidningen Aggelioforos) på hur stadens symbol Vita tornet såg ut igår kväll! Tornet lystes upp i denna fina rosa färg. Och rosa i oktober betyder förstås Rosa bandet, kampanjen mot bröstcancer, som Thessaloniki deltog i för första gången. Även Plateia Aristotelous och Kamara fick samma färgton. Städerna Heraklion, Rhodos och Korfu deltog också i kampanjen.

Annars säger jag grattis till alla som heter Dimitrios idag! Dimitrios är Thessalonikis skyddshelgon och idag firar man också Thessalonikis befrielse från det ottomanska riket för 99 år sen. Så idag är stan klädd i sina finaste kläder...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hrona pola kia na sas kala!

Musikanta sa...

Så fint att ha allting i rosa ljus när rosabandetkampanjen drog igång!
Kram!

Karin sa...

Bra idé att satsa på rosa belysning som lär kasta ljus på sitt ärende mycket tydligare än en liten bröstbakelse eller band på jackan. Viktig kampanj och roligt att också Grekland finns med.Ett rosa torn lär skapa mer diskussion kan jag gissa.

Grekland nu sa...

Anonym - Ευχαριστώ!
Musikanta - Kampanjen drog väl igång i början av oktober, men det här var i alla fall en dags (eller natts) deltagande som var väldigt synligt! Jag hade gärna varit i Thessaloniki för att se det med egna ögon, men det är ju tur det finns bilder.
Karin - Ja, det här var ett fint sätt att visa sitt deltagande, tycker jag! Visserligen handlade det bara om en enda kväll, men jag tror ändå att budskapet nådde fram. Och här i Grekland behövs det mycket information om förebyggande bröstcancervård.