Sidor

fredag 23 mars 2012

Vad sägs om en skidtur?

Kanske är vi lite konstiga? För när nu äntligen våren kommit och fruktträden börjar blomma, ja då åker maken och jag upp till skidanläggningen 3-5 Pigadia och kollar snödjupet, haha. Så den som är trött på vintern får väl blunda idag...

Men visst är det lite fascinerande, att man på bara 20 minuters bilfärd (17 km) kan byta blommorna mot en snöig skidbacke. Det om något visar väl på Naousas spännvidd.

Här kan man hyra skidor och kälkar. Ingen rusning igår precis, men på helgerna är det fortfarande mycket folk. Själv har jag inte varit här uppe på hela vintern på grund av att mina däck inte klarar hala vintervägar.

Det är ingen brist på snö i backarna men den starka vårsolen gör att kvalitén börjar bli dålig, säger dom som vet.


Men det kommer att ta sin tid för all den här snön att smälta!

Vi åkte alltså upp direkt efter att maken slutat jobba igår och tog maten med oss. När vi promenerat en stund hittade vi ett bord och dukade upp. Vårglada fåglar kvittrade för fullt och det rann friskt i bäcken av smältande snö.

Och vi använde oss av naturens eget kylskåp för att hålla drickan kall.

(Återkommer under helgen med ett inlägg i Show and tell-temat om "Våffeldagen"!)

8 kommentarer:

Herr Fryle sa...

Jag hoppas snön smälter undan en del tills jag kommer till Grekland om några veckor. Visserligen ska jag inte så långt norr ut utan till södra Pindosbergen. Men det är ju högt nog för att ligga mycket snö.

Äventyret framtiden sa...

Spontana utflykter är alltid härliga och nästan alltid bäst:)
Vi brukar göra likadant så snart som vi har tillfälle därtill...det finns faktiskt en skidbacke i grannkommunen men nu är nog den sagan(snön) all. Isarna på innervikarna smälter bort också...

Ha det gott i dubbel bemärkelse!

Karin

Grekland nu sa...

Herr Fryle - Ja, snö kommer ni nog att hitta, för det finns på alla berg som är någorlunda höga. Så var beredda! Men en hel del hinner nog smälta bort också om värmen fortsätter.
Pettas - Visst är det så, att det är härligt med spontana utflykter! Själv är jag nöjd nu när jag sett snön på berget på nära håll, nu ska jag hålla mej till vårtecknen...

Ingrid sa...

Spontana utflykter är visserligen roliga och sköna men inte där man upplever snön. Det har vi haft nog av i Florina!!!!
En trevlig helg.

Musikanta sa...

Nej, jag hade nog INTE åkt en spontantur till snön. Men det är ju skillnad när man har den i flera månader som vi. Av vad jag förstår blev det väl inte mycket skidåkning av, eller?
Ha en skön helg önskar Ingrid

Grekland nu sa...

Ingrid - Haha, jag förstår dej...Ni har bara fått FÖR mycket snö i år.
Musikanta - Nej, nån skidåkning blev det inte, det fick räcka med en promenad. Men jag tycker om att åtminstone en gång under vintern åka upp till skidanläggningen medan det är snö. Och det får bli när vägarna är rena och torra, så det blev inte förrän nu. Men visst var det skönt att få åka tillbaka till våren sen...

HeLena sa...

Låter som en mycket trevlig utflykt! Jag gissar att maten smakade extra bra:D.
Trevlig helg!

Eva in Athens, Greece sa...

Åh så härligt ni bor!
Underbar utflykt!
☼☼☼