Sidor

torsdag 12 april 2012

Äggen är klara

Skärtorsdag idag här i Grekland. Det betyder korsfästelse i kyrkan på kvällen. Och hemma i köket betyder det att man färgar sina ägg. Man färgar dom helst röda för det är rött som är påskens färg här.

Och traditionsbunden som jag är så har jag också färgat mina ägg nu på morronen. Men proceduren påbörjades av dottern och mej redan igår kväll. Vi gick ut och plockade små blad. Några hittade vi i kylskåpet också (persilja är alldeles utmärkt).

Sen tog vi fram ägg,strumpbyxor, tråd och sax.


Och sen satte vi igång med att klä in varje ägg i en bit strumpbyxa, tillsammans med ett par blad. Man binder fast alltihop med en tråd.

Sen skalade vi ett par kilo rödlök för att få ihop till ett rejält färgbad. Det är bara det yttersta skalet som används. Man lägger skalen längst ner i en stor gryta, fyller på med vatten så att det täcker äggen och häller i en halv kopp vinäger. Sen får det koka ca 15-20 minuter. Äggen kan gärna ligga kvar en stund efteråt också för att få lite extra färg.

Voilá! Här är äggen klara. Mörkröda och med mönster av blad. Och helt ekologiska. Skulle äggen gå sönder vet man i alla fall att färgen är helt ofarlig. På lördag kväll ska vi ta med oss var sitt ägg till kyrkan och efter tolvslaget börjar äggknackningen.

Men än är det bara torsdag och det är mycket kvar att förbereda inför påsken. Dessutom har jag lektion idag med mina flitiga elever, så det är lika bra att sätta fart.

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

En härlig tradition. Vackert blir det också tillika som det röda ägget symboliserar Jesu blod.
Ägget innefattar en hel del mystik. Den slutna graven och livets uppkomst, symboliskt så rätt när man tänker på det slutna ägget innehållande livet

Trevligt att du visar hur ni gör vackra ägg.
Äggknackningen låter intressant det också men jag gissar att du berättar mera

Karin

Musikanta sa...

Mycket pill men vilket strålande resultat!
Kramar från Ingrid

Ingegerd sa...

Du vet precis hur du ska "skruva på" på min längtansknapp till påskfirandet i Grekland. Underbart få del av de förberedelser ni gör. Jag njuter av allt du skriver.

Anonym sa...

Jättefina ägg ni gjort, hoppas resten av förberedelserna lyckas lika bra!
h. Inga-Britt

Inget nytt under solen sa...

Å, vilka fina ägg! Får lust att pröva...
Kram!

anitaskreta sa...

Vilka fina agg!! Jag foredrar verkligen dem framfor de illroda.. Nu vet jag hur jag ska gora nasta ar!

Eva in Athens, Greece sa...

Åh så fina ägg, Ingabritt! Jag provade ju med rödbetor förra året, men äggen blev inte alls så här röda och fina! Undrar om felet var att jag inte haft i vinäger...Nåväl, nästa år blir det precis som du beskrivit här!!!
Tack och kram