Sidor

fredag 27 april 2012

Choklad

Fredagstemat för idag är "Choklad" och det är Pettas som hittat på teman för april.

Nu är det så här, att skulle jag ha skrivit det här inlägget för 3-4 år sen så skulle det ha blivit ett HELT annat inlägg. För jag har älskat choklad i hela mitt liv: nötchoklad, nougat, kexchoklad, Snickers, Dajm, you name it...Och suget efter choklad fanns där nästan varje dag. En liten bit till kaffet, till efterrätt, till tröst. Alltid fanns det nån anledning att äta choklad.

Men när jag för drygt två år sen fick upp ögonen för vilken negativ inverkan socker har på hälsan så slutade jag tvärt med alla sötsaker. Det var ett beslut som nästan kan liknas vid att sluta röka, för jag var nog lite sockerberoende om jag ska vara ärlig. Men precis som med rökning så handlar det om att vara mentalt motiverad, så det gick över förväntan bra. Att jag dessutom gick ner flera kilo i vikt ganska snabbt gjorde ju inte motivationen sämre! (Ett intressant inslag i Tv-programmet Vetenskapens värld handlar om förhållandet mellan socker och cancer, det går att se r för den som vill).

Och allt handlar ju om vana, vad man vänjer kroppen och gommen vid. Nu när jag har vant mej av vid de söta smakerna så tycker jag helt enkelt inte att det är gott längre med den choklad jag inte kunde få nog av förr, det är alldeles för sött. Och det är knappt jag tror det själv, sån gottegris som jag var.

Men när det gäller choklad så är ju själva kakaon i sej egentligen ganska nyttig. Den innehåller antioxidanter och en del annat som är bra. Och inte nog med det, enligt boken "Superhälsa" som jag vann på bloggen "Från Sockertoppen till Hälsobotten" häromsistens så är "choklad bra för själen, och därför platsar den som superlivsmedel i den här boken"... Men helst då mörk choklad som innehåller minst 75-80 procents kakao och mindre socker och fett.

Ibland dricker jag en kopp kakao istället för kaffe. Rent kakaopulver utan socker i hett vatten. Det är uppiggande och smakar alldeles utmärkt...(särskilt i en mugg från Akropolismuseet).


13 kommentarer:

Musikanta sa...

Har aldrig prövat kakao+hett vatten. Måste göra det för att se om jag blir piggare! Starkt av dig att sluta med sötsaker helt och hållet. Jag har försökt att sluta med socker i teet (bara en halv tesked) men det är jättesvårt. Har kikat in på sockerbloggen. Intressant! Börjar utmaningen nu den 7 maj?
Kramar från Ingrid

Grekland nu sa...

Musikanta - Kanske du tycker det smakar beskt om du är van vid socker, men man kan ju minska på sockret successivt, som du försöker med när det gäller te. Ja, kanske det är en god idé att följa sockerutmaningen på bloggen! Alltid lättare om man gör sånt här tillsammans med någon annan.

Karin sa...

Bra gjort att sluta upp med det söta. Jag får blunda för att inte falla för en liten toblerone på väg ut från supermarketen. Ibland kikar jag med vänster öga och då åker en chokladbit direkt ner i kundvagnen. Karin

Birgitta sa...

Nu blev jag riktigt sugen på svensk choklad;-)

Grekland nu sa...

Karin - Ja ibland är det bäst att blunda...Lusten att äta en chokladkaka faller över mej fortfarande ibland, men när jag börjar äta den så tycker jag inte det är gott, så därför intalar jag mej detta och då brukar jag kunna avstå.
Birgitta -Just svensk Marabouchoklad kan jag fortfarande längta efter ibland, men som tur är så finns det inte här där jag bor!

Karin sa...

Jag testade att så gott som utesluta socker från allt jag äter och plötsligt flyttade sig hela smakregistret en bra bit. Tomater och morötter känns som värsta sockerchocken. Choklad i lagoma doser (OK, det är jag som avgör vad som är lagom här) helst riktigt mörk choklad, är dock fortfarande en last.

HeLena sa...

Jag äter också väldigt lite sötsaker, därför gillar jag inte ljus choklad. Men mörk choklad är toppengott!

Monica P sa...

Mycket intressant , programmet om ca och socker! Detta får vi nog höra mer om.
Det tilltalar mig med ett förhållningssätt där man inte tillför mediciner utan minskar eller eliminerar skadliga saker...som rökning till exempel...

Grekland nu sa...

Karin - Precis så är det ju! Smaken ändras och det är ju en hjälp om man vill avstå från sötsakerna. För varför ska man äta något som inte smakar bra...Och visst, en liten bit mörk choklad då och då slinker ner hos mej också!
HeLena - Jag gillar mörk choklad som har smak av apelsin, den är min favorit.
Monica - Jag hade hört talas om det här med att cancer "gillar" socker och det var ju en av anledningarna till att jag slutade med sötsaker, men det här var första gången som jag fick det vetenskapligt men ändå enkelt förklarat så att jag förstod. Och som du säger, vi får nog höra mer om detta i framtiden.

Eva in Athens, Greece sa...

Usch nej vad tråkigt att höra, jag som älskar choklad...men det skulle minsann vara bra att minska på intaget.
Måste nog se programmet i alla fall, även om det skrämmer mig vad jag ska få höra...!
Ha en fin första maj imorgon!
♥♥♥

Gnuttan sa...

Här var det inget chokladinlägg senast jag tittade förbi, men nu så. :-) Visst är det så; efter en paus blir saker man gillade innan bara så fruktansvärt söta.

Johanna sa...

Hej!

Finns det ett utbud av mörk choklad (minst 70%) att köpa i Grekland? Tänker främst på Kreta, i turistorter. Vet du något om det?

Tack på förhand!

/Johanna

Grekland nu sa...

Johanna - Visst finns det mörk choklad med minst 70 procents kakao att få tag på i Grekland! Det finns i de allra flesta vanliga livsmedelsbutiker och det brukar finnas flera olika sorter att välja på. Kan inte tänka mej att det skulle vara annorlunda på Kreta.