Sidor

tisdag 24 april 2012

Denna dagen, ett liv



Jag var på elverket idag. Denna statliga myndighet som vi som bor i Grekland älskar att hata.  I höstas övergick vi till ett privat elbolag istället och allt fungerade utmärkt - och var mycket billigare - tills för några månader sen. Då tvingades detta företag att upphöra med sin verksamhet (av diskutabla orsaker) vilket betyder att alla vi konsumenter nu måste gå tillbaka till det statliga "DEI" igen. Och det före ett visst datum, annars stängs strömmen av. Så efter en massa spring, en oräknelig mängd papper och stämplar så införlivades vi idag igen i den "trygga" statens el-famn. Och därmed kommer elkostnaden att åka upp på oanade höjder igen.

När jag och ett tiotal andra stod där i kön kom en gammal dam in. Hon gick rakt fram till den enda kassa som var öppen och började gråta: "Ni måste sätta på strömmen igen, jag har astma och behöver syrgas. Jag klarar inte mer...". Elverkets anställda försökte säga att hon inte hade befogenhet att göra nånting, dessutom hade damen i fråga en skuld till elverket på över tusen euro. "När ni betalt räkningen sätter vi på strömmen igen", blev svaret.

Och sådär höll det på. Den gamla damen grät och hulkade och parkerade sej längst fram i kön medan elverkets enda anställda som var i tjänst försökte serva oss övriga samtidigt som hon blev mer och mer stressad över den gråtande kunden. Tills sist ringde hon upp sin chef som talade med damen i telefon. Hon grät och vädjade en lång stund, men jag tror svaret blev detsamma. När räkningen är betald sätts strömmen på igen. Det sista jag hörde från damen innan jag gick var att hon sa att hon skulle försöka låna ihop pengar.

Det här är en obehaglig men helt sann bild från dagens grekiska verklighet. Många har fått det så mycket sämre att en så grundläggande sak som en elräkning inte längre kan betalas. Man skjuter upp en räkning, sen kommer det en till och snart är skulden skyhög. Dessutom har staten ålagt elverket att driva in en ny fastighetsskatt på flera hundra euro via elräkningen, vilket betyder att de senaste räkningarna varit rejält saftiga. Och de som inte kunnat betala har fått strömmen avstängd.

ANNARS  har jag idag vinkat av sonen som åkte tillbaka till Mytilini, fått punktering på bilen (grrr...), fått en ny elev som vill lära sej svenska, varit på namnsdagskaffe hos en väninna. Och en del annat. Denna dagen, ett liv, som farbror Melker sa.

6 kommentarer:

anneli sa...

Händelserik dag du haft!
Den sanna bilden av dagens verklighet här i Grekland är skrämmande. Många här nere har skuld till elverket och vet ej hur de kan betala.Elverket har visst förlängt betalningstiden från 40dar till 80, men vad hjälper det när räkningarna bara hopar sig?
Till slut så blir de alla väl utan el och vad händer sedan ?

eija sa...

Detta låter ju alldeles omöjligt! Jag tänker ju på den gamla damen. Vem ska bära ansvaret för om hon ska dö i en astma-anfall? Hon måste ju vara allvarligt sjuk.

Och detta med elverket kan jag inte alls förstå. Men alla EU-länder tycks ha egna system :(.

Ingrid sa...

Jag tycker det var bra att du skrev om dagens verklighet i landet så folk som läser din blogg blir informerade om hur det står till. För det är mycket, mycket svåra tider vi genomgår nu och de närmaste åren. T.o.m. många albaner som kom hit för 10-20 år sedan åker tillbaka till sitt hemland för att hitta jobb.
Just nu är det ju bara en massa tjat om valet den 6 maj, och inte blir det bättre när den nya regeringen kommer.
Så vi får ta vara på alla våra "ljusa stunder" som händer i det alldagliga livet.

Monica P sa...

Många har jätteproblem. Min svåger avled nyligen och hans änka har ingen pension. Deras el och hyra har vi betalat hittills. Man undrar hur det ska sluta.

Grekland nu sa...

Anneli - ja, vissa dagar är mer händelserika än andra, så ikväll kommer jag nog att somna ovaggad...
Eija - Precis, man undrar vad som händer om någon dör på grund av en sån här sak! Troligen finns det väl möjlighet att få nån form av reglering för att klara av betalningen, men jag vet inte vad som hände till sist. Damen satt kvar när jag gick, helt tyst och utmattad.
Ingrid - Jo, ibland kan man ju inte hålla tyst om problemen, det är jobbigt att se hur förtvivlade människor är. Och tjatet inför valet gör ju ingen människa glad heller, precis som du säger. Men våren är underbar...!
Monica - Vi har tre elräkningar att betala, eftersom våra söner inte är självförsörjande än. Så det blir ett stort hål i plånboken när dessa räkningar kommer. Och nu ska de visst gå upp igen, sägs det, suck.

Musikanta sa...

Här uppe i vårt omsorgssamhälle hade det blivit stora rubriker i tidningarna. Som väl är har vi ju en ganska välfungerande trygghet för de flesta - bra att tänka på när man gnäller över våra höga skatter.
Kram från Ingrid