Sidor

tisdag 3 april 2012

Kom och köp!

Allt är nu som det ska igen. Väskorna har kommit tillbaka till sina rätta ägare. Och min laptop fanns kvar i väskan...

Den här gången i Aten rörde jag mej extra mycket i det område där de stora saluhallarna ligger, alltså längs med och i närheten av Athinasgatan. Hade bara varit där helt kort tidigare så det var kul att få strosa runt och kolla in både saluhallar och småbutiker. Rekommenderas för den som kommer som turist till stan.

Köttdiskarna i saluhallen är jättemånga. Och nu när påsken närmar sej är det full fart på försäljningen av lamm och killing och även av kotletter och annat som ska grillas. Och ljudnivån är HÖG, eftersom varje försäljare försöker överrösta de andra. Och det luktar både det ena och det andra.


Sen finns det massor med fisk och skaldjur förstås. Bläckfisk är poppis nu under fastan.

Grönsaker och frukt finns ute på torget. Får det vara lite jordgubbar kanske? (Hur i hela friden har man lyckats stapla upp gubbarna så här - och vad händer när nån vill handla, plockar man försiktigt en gubbe i taget då?).

På en gata i närheten finns en rolig korvaffär. HELA taket är fullt med hängande korvar och delikatesser. Affären är nästan hundra år gammal.

Ostaffärer finns det också många. Just den här har bara ost från Kreta, "för det är den bästa osten av alla", sa ägaren.

Bönor, ärter och ris kan man handla i små källarlokaler.

Och så ägg till påsk, förstås.

Får det vara lite kryddor eller te kanske? Jag köpte en jättestor påse med oregano för en euro.

Sen får man ju inte glömma oliverna!

I morron blir det bilder från en lugn söndagspromenad i gränderna i Plaka.

5 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Tack för en trevlig stund på din blogg. Du fick det nästan att vattnas i munnen

Ha det gott!

anneli sa...

Vilken tur med väskorna! Och att allt fanns kvar!
Skulle nog inte våga ta en fraule i den högen ;-)
Ha det gott!

Eva i Tyresö sa...

du vet väl att du ska ha en rosett på väskAN!!!!!sKÄR ROSETT? dET SA MIN MAMMA!!!!sÄTT GENAST DIT EN.
kRAM

Grekland nu sa...

Pettas - Kul att ha dej med på "resan" - och visst vattnas det i munnen när man strosar omkring i marknadsområdet (fast inte i köttavdelningen, där håller jag för näsan...)
Anneli - Ja, jag hade tur att det var en ärlig person som råkade få fel väska. Och jag skulle nog inte heller våga ta en jordgubbe från den högen.
Eva - Jaa, jag VET, hur många gånger har jag inte tänkt den tanken!! Men NU ska det bli av med nån sorts band eller rosett, jag lovar...

Anonym sa...

Vilken härlig Atentripp du haft!
Skulle gärna göra en likadan, älskar att strosa omkring och titta.
h. Inga-Britt